پیشینه ادبیات کودک و نوجوان در ایران و جهان و تحلیل کلامی آن براساس مدل هلیدی | UYr16213Pb0Xmi

پیشینه ادبیات کودک و نوجوان در ایران و جهان و تحلیل کلامی آن براساس مدل هلیدی

ادبیات کودک و نوجوان
تحلیل نحوی کلامی دست نوشته‌های داستانی کودکان و نوجوانان
تاریخچه ادبیات کودک و نوجوان در ایران و جهان
تحلیل کلامی ادبیات کودک و نوجوان براساس مدل هلیدی
پیشینه ادبیات کودک و نوجوان در ایران و جهان و تحلیل کلامی آن براساس مدل هلیدی
دانلود پایان نامه ادبیات
دانلود پایان نامه رشته ادبیات

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه رشته ادبیات

پیشینه ادبیات کودک و نوجوان در ایران و جهان و تحلیل کلامی آن براساس مدل هلیدی

 

 

چکیده:

 بین ادبیات كودكان و بزرگسالان تفاوت ساختاری چندانی وجود ندارد. چرا كه هر دو ادبیات هستند و با تكیه بر جوهر ادبی خلق می‌شوند، ولی مخاطبان متفاوتی را در نظر می‌گیرند.

  حجازی(1374)می‌گوید:” تعریف ادبیات كودكان با تعریف ادبیات به معنای عام تفاوتی ندارد، اما تفاوت بین نیازها و امكانات كودكان با بزرگسالان موجب می‌شود كه از ادبیات كودكان انتظار بیشتری وجود داشته‌باشد، چرا كه برای انسانی كم تجربه به وجود می‌آید، لذا باید عالی‌تر و سازنده‌تر باشد. این تفاوت‌ها و محدودیت‌ها عبارتند از:

– محدود بودن تجربه كودكان ( از لحاظ نوع، وسعت و میزان تجربه )

– محدودیت زبان ( محدودیت گنجینه لغات )

– محدودیت زمان دقت ( كودكان نمی توانند از نظر فكری مدت زیادی در امری مثل خواندن داستان دقت كنند. )

– ناتوان بودن در دریافت رویدادهای مختلف در یك زمان”

 

  لاكنز(1999)معتقد است كه تفاوت كودكان با بزرگسالان در تجربه‌های آنهاست و نه در نوع تجربه‌هایشان. پس تفاوت ادبیات آنها هم تفاوت در درجه است نه تفاوت در نوع.

  هانت (23:1375-22)می‌گوید:”روی هم‌رفته می‌توان دو نظریه را ناظر بر تعاریف ادبیات كودكان دانست ابتدا نظریه كسانی كه معتقدند كودكان ونوجوانان دارای محدودیت‌های حسی، عاطفی،ذهنی،روانی،عقلی وتجربی هستند و به همین دلیل آثار خاصی نیاز دارند. این آثار باید برای آنها با توجه به این ویژگی‌ها پدید آید و در روند پدیداری این آثار اراده و میل نویسندگان بر خلاقیت‌های ذهنی بی‌قید وشرط برتری دارد. گرچه این گروه ارزش‌های زیبایی شناختی را نفی نمی‌كنند،ولی آنها را در چهارچوب قالب‌های از قبل تعیین شده و كنترل شده می‌پزیرند.

  نظریه دوم بر این اساس شكل می‌گیرد كه عرصه ادبیات وهنر عرصه آزادی و اختیار است و كودكان و نوجوانان نیز بخشی از بشریت هستند و ادبیات آنها نیز بخشی از ادبیات است.بدین ترتیب هر خطی كه كودكان یا كتابهای آنها را مجزا كند، خطی تصنعی خواهد بود. 

 

  پیروان این نظریه معتقدند كه محدودیت در قدرت درك و خواندن محدودیت در تجربه و محدودیت درتوان تمركز حواس در كودكان و نوجوانان واقعیتهای غیر قابل انكار است،ولی در هنگام گزینش آثار باید گروه‌های سنی مورد نظر باشند نه در هنگام خلق آثار،زیرا خلق ادبی روندی است كه تابع نوعی جوشش درونی است.لذا پیروان این نظریه تأكید دارند كه نوشتن برای كودكان باید با همان معیاری داوری شود كه نوشتن برای بزرگسالان. عدم به‌كارگیری همان معیار انتقادی برای ادبیات كودكان به این معنی است كه بگوییم ادبیات كودكان نسبت به ادبیات بزرگسالان كم‌ارزش‌تر است.

 

  محمدی(13:1376)می‌گوید:”ادبیات كودكان اصطلاحی تركیبی است كه در یك وجه آن مخاطب ودر وجه دیگر آن جوهر ادبی قرار دارد. پس آثاری كه ادبیات كودكان خوانده می‌شوند باید هر دو مولفه را دارا باشند. توجه بیش از حد به مخاطب و تواناییها ومحدودیتهایش نباید جوهر ادبی را از بین ببردواز طرفی عنصر ادبیت در گرو خلاقیت است.”   در ویرایش سوم فرهنگ وبستر آمده است كه ادبیات كودك و نوجوان مجموعه‌ای از نوشته‌ها است كه برای كودكان و نوجوانان تدوین شده است. در دایرةالمعارف فارسی این عبارت این‌چنین تعریف شده است:”ادبیات كودك و نوجوان به مجموعه‌از آثار اطلاق می‌شود كه برای مطالعه كودكان و نوجوانان و به منظور سرگرمی و آموزش آنها فراهم شده است. به معنای درستتر آثاری كه از لحاظ لفظ و تعبیر متناسب با سنین مختلف كودكان و نوجوانان باشد.”

 

 

 

کلمات کلیدی:

ادبیات کودک و نوجوان

تاریخچه  ادبیات کودک و نوجوان در ایران و جهان

تحلیل کلامی ادبیات کودک و نوجوان براساس مدل هلیدی

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

پیشینه مطالعات

    مقدمه

    مفاهیم بنیادی

      ادبیات

      ادبیات کودک

        اهداف ادبیات کودک

        کاربرد ادبیات کودکان در زندگی کودک

      کودک و نوجوان

        خصوصیات رشد جسمی و روانی

        احتیاجات و علاقمندیها انسانی

        تواناییهای خواندن و تسلط زبان

        محیط زندگی و تجربیات و شناختهایی که ایجاد می‌کنند

      نحو

      کلام و تحلیل کلام

        پیشینه ی مختصر مطالعات کلامی

       چارچوب نظری تحلیل کلام

    مطالعات غربیان در مورد ادبیات کودک و نوجوان

      پیشینه ادبیات کودک خلق شده توسط بزرگسالان

      پیشینه بررسی دست‌نوشته‌های کودکان و نوجوانان

    تاریخ ادبیات کودکان ایران

      ادبیات کودکان پس از اسلام  از سده اول تا پنجم هجری

      ادبیات کودکان از سده پنجم تا نهم هجری

      ادبیات از سده نهم تا دوازدهم هجری

      ادبیات کودکان دوره مشروطه

        دگرگونی در فرهنگ و ادب فارسی

        دگرگونی در نشر و زبان ادبیات کودکان

      نقد در ادبیات کودکان و تحولات بعدی در ادبیات کودک و نوجوان

 

ملاحظات نظری

نگاهی بر دستور نقش گرای نظام مند هلیدی

انواع معنا

انواع فرا نقش

فرانقش تجربی

الف – فرایند

       فرا نقش بینافردی

       فرانقش متنی

        فرانقش چهارم فرانقش منطقی

   شبکه نظام‌ها

    بازنمایی معنا در زبان از دیدگاه هلیدی

 ـ ـ متن و انسجام

 ـ ـ ـ بافت متنی

 ـ ـ ـ انسجام

        انسجام دستوری

           ارجاع

          جایگزینی

          حذف

        انسجام واژگانی

          تکرار

           هم‌آیی

        انسجام پیوندی

          انسجام پیوندی اضافی

          انسجام پیوندی تقابلی

         انسجام پیوندی علی

منابع انگلیسی

منابع فارسی

 

  • دانلود تحقیق تعهد شغلی و اهمیت آن در کار با فرمت ورد | HAT47747d4YVmd
  • دانلود تحقیق تعهد شغلی و اهمیت آن در کار با فرمت ورد رفتن به سايت اصلي هدف از این تحقیق بررسی تعهد شغلی و اهمیت آن در کار با فرمت docx در قالب 71 صفحه ورد بصورت کامل و جامع…

  • مبانی نظری بررسی اثرات ارزش ویژه برند | 1MR6458gPOOJA بر ارزیابی تعمیم برند
  • مبانی نظری بررسی اثرات ارزش ویژه برند بر ارزیابی تعمیم برند ارزش ویژه برند کاله ارزش ویژه برند در شرکت کاله رابطه ارزش ویژه برند با تعمیم برند بررسی تاثیر ارزش ویژه برند بر ارزیابی از بسط برند مبانی نظری…

  • دانلود پاورپوینت راهكارهای جذب دانش آموزان به نماز | 6wF32259liuwvF
  • دانلود پاورپوینت راهكارهای جذب دانش آموزان به نماز پاورپوینت جذب به نماز پاورپوینت نماز جماعت پاورپوینت نماز برای کودکان پاورپوینت جذب دانش آموزان به نماز پاورپوینت راهكارهای جذب دانش آموزان به سمت نماز رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت راهكارهای…

  • ارزیابی ارتباط | 1qG11515VSaa2c بین ساختارهای رقابتی محصولات و ساختارهای تامین مالی با محافظه کاری مشروط در گزارشگری مالی | LmP6444l4YP0p
  • ارزیابی ارتباط بین ساختارهای رقابتی محصولات و ساختارهای تامین مالی با محافظه کاری مشروط در گزارشگری مالی محافظه کاری مشروط انتظارات باز ار سرمایه ساختارهای تامین مالی ساختارهای رقابتی محصولات ارتباط بین ساختارهای رقابتی محصولات و محافظه کاری مشروط ارتباط…

  • بررسی انحلال نکاح و موجبات آن | Fyc3865oIztq
  • بررسی انحلال نکاح و موجبات آن انحلال نکاح موجبات انحلال نکاح موجبات انحلال نکاح دائم موجبات انحلال نکاح منقطع تحقیق در مورد انحلال نکاح تحقیق در مورد موجبات انحلال نکاح رفتن به سایت اصلی انحلال نکاح به معنای قطع رابطه‌‌ی…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق | ggq12851Ix3eXH فمینیسم در سینما
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق فمینیسم در سینما مبانی نظری فمینیسم در سینما دانلود مبانی نظری فمینیسم در سینما پیشینه تحقیق فمینیسم در سینما ادبیات نظری فمینیسم در سینما فصل دوم پایان نامه فمینیسم در سینما مبانی نظری و پیشینه…

  • پاورپوینت توزیع آب به روش لوله های دریچه دار | 8km25445rlyOBO
  • پاورپوینت توزیع آب به روش لوله های دریچه دار پاورپوینت آبياري زيرسطحي پسته پاورپوینت آبیاری سطحی پاورپوینت آبیاری سطحی نواری پاورپوینت آبیاری سطحی نواری چیست پاورپوینت آبیاری سطحی چیست رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت توزیع آب به روش لوله…

  • بررسی انواع سازگاری در روانشناسی و تشریح دیدگاههای نظری درباره سازگاری | 1eG20890aN3yky
  • بررسی انواع سازگاری در روانشناسی و تشریح دیدگاههای نظری درباره سازگاری کلمات کلیدی : انواع سازگاری در روانشناسی تعریف مفهومی سازگاری اجتماعی تعریف عملیاتی سازگاری اجتماعی دیدگاههای نظری درباره سازگاری عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی تعریف سازگاری اجتماعی در روانشناسی…

  • مبانی نظری ارزیابی میزان مهارت مدیریت زمان | rEv13505YULVU در افراد 12 تا 30 ساله و ارائه راهکارهایی برای تقویت آن
  • مبانی نظری ارزیابی میزان مهارت مدیریت زمان در افراد 12 تا 30 ساله و ارائه راهکارهایی برای تقویت آن مبانی نظری مدیریت زمان مبانی نظری مهارت مدیریت زمان مهارت مدیریت زمان جوانان مهارت مدیریت زمان نوجوانان میزان مهارت مدیریت زمان…