بررسی زیرساختهای مدیریت دانش | CB310728h5qDHN

بررسی زیرساختهای مدیریت دانش

تركیب ابزارها و فناوری های مدیریت دانش
مبانی زیر ساخت مدیریت دانش
زیرساختهای مدیریت دانش
پایان نامه مدیریت دانش
پایان نامه مدیریت دانش doc
دانلود پایان نامه مدیریت دانش
فناوری‌های مدیریت دانش
پایان نامه زیرساختهای مدیریت دانش
پایان نامه مبانی زیر ساخت مدیریت دانش

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

بررسی زیرساختهای مدیریت دانش

 

 

 

 

 

 

مقدمه

در مقالات و نوشته های مدیریت دانش به طیف وسیعی از عوامل که می توانند بر موفقیت اقدامات مدیریت دانش تأثیر بگذارند، اشاره شده است. محققین و دانشگاهیان هر یک دیدگاه متفاوتی در خصوص مدیریت دانش اتخاذ کرده و گستره ای از راه حل های فناوری تا مجموعه ای از دستورات عملی را در نظر گرفته اند. با این حال هنوز یک چارچوب استاندارد جهانی که جامع و مانع باشد، برای مدیریت دانش وضع نشده است (وبر و همکاران، 2002؛ رابینز تین مونتانا و همکاران، 2001؛ مایر و ریموز، 2003؛ بک‌من، 1998 ).

 

 داونپورت (1998) مؤلفه های اساسی تشکیل دهنده ی مدیریت دانش را عوامل فرهنگی، فرایند عمل، سیاست و فناوری می داند (چانگ منگ یو، 2005). در جای دیگر، وی عوامل مؤثر در مدیریت دانش را شامل پشتیبانی مدیران و تصمیم گیران کلان، وجود استراتژی دانش-محور در سازمان، ایجاد و توسعه ی فرهنگ دانش محوری، ایجاد و توسعه زیرساخت های فناوری و استفاده از راهبرد مدیریت دانش دانسته است. هول سایل و جاش(2000) عوامل مؤثر در مدیریت دانش را شامل فرهنگ، مدیریت، فناوری، سازگاری سازمانی، انگیزه کارمندان و عوامل بیرونی دانسته اند. در مطالعه دیگر که توسط آنان در سال 1997 انجام گرفت. آنان عوامل مؤثر در مدیریت دانش را در سه دسته طبقه بندی کردند: مدیریت، عوامل محیطی و عوامل مربوط به منابع اعم از منابع انسانی و مادی.

 

در اکثر الگوهای مدیریت دانش، به نقش سه عامل فرهنگ سازمانی، عوامل فنی و مدیریت اشاره شده است که به دلیل اهمیت آنها، در این پژوهش به نقش این عوامل در مدیریت دانش پرداخته می شود.

 

 

عامل فنی (فناوری اطلاعات)

 جدیدترین تعریف فناوری اطلاعات كه تعداد كثیری از علما و دانشمندان نظیر اندولسن  (1999)، كمپل  (1999)، ادواردز  (1999)، گرام (1999)، شوبر  (1999)، ویلدسترم  (1999) و … بر آن اتفاق نظر دارند، چنین بیان شده است:

 

“فناوری های اطلاعات شامل محدوده‌ وسیعی از اختراعات و رسانه های ارتباطی است كه سیستم های اطلاعاتی و افراد را به یكدیگر مرتبط می كنند و عبارت-اند از: پست الكترونیكی، كنفرانس صوتی، كنفرانس ویدیویی، اینترنت، نرم افزارها، سخت افزارها و مانند آن. سیستم های اطلاعات و فناوری های اطلاعات غالباً در هم پیچیده هستند و معمولاً برای اشاره به همه آنها، اصطلاح فناوری های اطلاعاتی را به كار می برند (تسانگ ، 2002). فناوری اطلاعات می تواند به عنوان ابزار قدرتمندی عمل كند و ابزارهایی مؤثر و كارآمد برای همه وجوه مدیریت دانش، شامل تسخیر، اشتراك و كاربرد دانش فراهم آورد. مطالعات اخیر نشان می دهند، سازمان هایی كه روی مدیریت دانش سرمایه گذاری می كنند، عموماً برای رسیدن به اهداف خود بر ایجاد زیرساخت های مناسب فناوری اطلاعات تأكید دارند. نظام فناوری اطلاعات با سیستم های اطلاعاتی، فرآیندهای كسب اطلاعات و مدیریت فناوری اطلاعات ارتباطی تنگاتنگ دارد.

 

سیستم های اطلاعاتی: “سیستم اطلاعات” به سیستمی گفته می شود كه برای كاربران یك سازمان، داده یا اطلاعات فراهم كند. گروهی از نویسندگان، سیستم اطلاعات را همانگونه كه از نامش پیداست، به عنوان سیستم در نظر گرفته و آن را از دید سیستمی تعریف كرده-اند. آنها معتقدند، سیستم اطلاعات را از نظر فنی می توان به مجموعه ای از اجزای مرتبط با هم تعریف كرد كه اطلاعات را به منظور حمایت از تصمیم گیری و كنترل در یك سازمان، جمع آوری، پردازش، ذخیره و توزیع می كنند (لاودن ، 2000). اصولاً سیستم های اطلاعاتی، قلب اكثر سازمان ها را تشكیل می دهند. در سیستم اطلاعات نیز مانند هر سیستمی، سه فعالیت اصلی انجام می گیرد:

ورودی، داده های خام را از درون سازمان سازمان یا محیط بیرون جمع آوری می كند.

پردازش، ورودی های خام را به شكل معناداری تبدیل می كند.

خروجی، اطلاعات پردازش شده را به افراد ارائه می دهد.

در سیستم اطلاعاتی، بازخورد، بسیار ضروری است. بازخورد، اطلاعات را به افراد مناسب در سازمان برمی‌گرداند تا بتوانند، مرحله ورودی را ارزیابی یا تصحیح كنند.

 

 

مدیریت فناوری اطلاعات:

در سال های اخیر در سراسر دنیا هزینه های فناوری اطلاعات در سازمان ها، اعم از كوچك یا بزرگ، خدماتی یا تولیدی، انتفاعی یا غیرانتفاعی، افزایش یافته است. هزینه های خودكارسازی دفتری و خودكارسازی تولید كه شامل رایانه ها، بسته-های كاربردی، توسعه نرم افزارها مطابق با نیاز، ارتباطات، شبكه های رایانه ای و اینترنت است، سرمایه گذاری محسوب می شود و معمولاً به منظور توسعه اثربخشی، افزایش بازدهی، تگهداری و ارتقای جایگاه رقابتی سازمان صورت می گیرند. متأسفانه، سرمایه‌گذاری ها و فناوری اطلاعات همواره نتایج مورد انتظار را به بار نمی آورند. این واقعیت به همراه گام های سریع تغییر در منسوخ شدن فناوری اطلاعات در ابعاد سخت افزار و سكوهای نرم-افزاری، مدیران سازمان ها را وادار می كند تا برنامه ریزی بلندمدت در مدیریت فناوری اطلاعات را مورد توجه قرار دهند (قندهی ، 2004). مدیریت فناوری اطلاعات به معنی توانایی مدیریت برای كنترل، نگهداری و استفاده بهینه از هر كدام از سه جزء بالاست. این كار معمولاً به كمك مهندسین نرم افزار صورت می پذیرد.

 

فرایندهای كسب اطلاعات: داده ها مجموعه ای از واقعیت های مجزا درباره اتفاقات و حوادث هستند. تمام ارگان ها به داده ها احتیاج دارند و برخی صنایع به آن عمیقاً وابسته اند. حفظ و ضبط مدیریت داده ها، لازمه موفقیت آنهاست. داده فقط می گوید، چه اتفاقی افتاده است و هیچ قضاوت یا توضیحی ارائه نمی‌کند. اما اطلاعات، پیغام هایی معمولاً به صورت یك مدرك كاغذی و یا صوتی و تصویری هستند، بر خلاف داده، اطلاعات معنی دارد و در واقع، این داده است كه به اطلاعات تبدیل می شود، وقتی كه معنی و مفهوم‌دار شود. دانش مخلوطی از تجارب، كمیت ها و اطلاعات با رفتاری منظم است كه قالبی برای ارزیابی و یكپارچه كردن و هماهنگ سازی تجارب و اطلاعات ایجاد می كند. دانش یك گام از اطلاعات جلوتر است. به طور قطع، داده ها چه خواسته و چه ناخواسته، در اطراف ما وجود دارند. هنر مدیریت آن است كه داده‌های مورد نیاز را با مفهوم-دار كردن، به اطلاعات تبدیل كند. فرآیندهای كسب اطلاعات نیز همانند فرایندهای كسب دانش عبارتند از: در اختیار گرفتن، ذخیره سازی، پردازش، انتقال و تسهیم.

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

2-1-مقدمه 10

2-2- مدیریت دانش 10

2-4-مدیریت دانش چیست؟ 26

2-4-1-انتقادات وارد بر مدیریت دانش 27

2-4-2- تاریخچه و علل پیدایش مدیریت دانش 29

2-4-3- تكامل مدیریت دانش 31

2-4-4- ظهور مدیریت دانش 32

2-4-5-فرآیند تكامل مدیریت دانش 33

2-4-6-چرخه مدیریت دانش 37

2-4-6-1-تولید دانش 37

2-4-6-2-جمع‏آوری دانش 42

2-4-6-3- الگوبرداری 44

2-4-6-4- دسته‏بندی دانش 46

2-4-6-5- ذخیره دانش 46

2-4-6-6- انتشار دانش 50

2-4-6-7- بکارگیری دانش 54

2-4-6-8- یکپارچگی دانش 54

2-6- زیرساخت‌های مدیریت دانش 77

2-6-1-عامل فنی (فناوری اطلاعات) 78

2-6-2- عامل فرهنگ سازمانی 80

2-6-3- حمایت مدیریت 82

2-6-4-حس تعلق سازمانی 83

2-6-5- مشاركت در تصمیم گیری 83

2-6-6- عامل مدیریتی 83

2-6-7- فناوری‌های مدیریت دانش 84

2-6-8- مدیریت محتوا 85

2-6-9- طبقه بندی دانش 87

2-6-10- گروه افزار 87

2-6-11- گروه های تسهیم تجربه آن لاین 89

2-6-12- پورتال های سازمانی 90

2-6-13- تحلیل و طراحی شبكه اجتماعی(اس. ان. ای) 92

2-6-14- یادگیری الكترونیك 93

2-6-15- داستان گویی و حكایات 94

2-6-16- ابزارهای بی سیم برای انتقال دانش 94

2-6-17- سیستمهای مدیریت نوآوری و ایده 95

2-6-18- تركیب ابزارها و فناوری های مدیریت دانش 96

2-6-18- سیستم‌های خبره 98

 

منابع و ماخذ

 

 

  • پاورپوینت بررسی سقفهای کرومیت | zzs78647wLvvo
  • پاورپوینت بررسی سقفهای کرومیت پاورپوینت بررسی سقفهای کرومیت بررسی سقفهای کرومیت تحقیق بررسی سقفهای کرومیت مقاله بررسی سقفهای کرومیت تاریخچه سقف کرومیت اجزای تشکیل دهنده سقف کرومیت تیرچه فولادي با جان باز تیرچه فولادي با جان باز رفتن به سایت…

  • مبانی نظری بررسی شیوه های مدیریت پروژه | pEC1300DnIukc ای در سازمانها با استاندارد PMBOK
  • مبانی نظری بررسی شیوه های مدیریت پروژه ای در سازمانها با استاندارد PMBOK استاندارد PMBOK در مدیریت پروژه طراحی سیستم مدیریت پروژه با PMBOK مدیریت پروژه در سازمانها با استاندارد PMBOK مبانی نظری پیاده سازی استاندارد PMBOK در سازمانها مدیریت…

  • پاورپوینت آشنایی با برند شهری جهت رشته برنامه ریزی شهری | pyS41079JxKGp7
  • پاورپوینت آشنایی با برند شهری جهت رشته برنامه ریزی شهری رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت آشنایی با برند شهری جهت رشته برنامه ریزی شهری در قالب 24 اسلاید و با فرمت pptx به صورت کامل و جامع و با…

  • دانلود تحقیق در مورد سلامت روان docx | nKc53056fMTT0R
  • دانلود تحقیق در مورد سلامت روان docx رفتن به سايت اصلي هدف از این تحقیق بررسی سلامت روان با فرمت docx در قالب 43 صفحه ورد بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش می باشد     فهرست مطالب…

  • دانلود تحقیق مفهوم عدم تقارن اطلاعات با فرمت ورد | yPO52761pqvEEX
  • دانلود تحقیق مفهوم عدم تقارن اطلاعات با فرمت ورد رفتن به سايت اصلي هدف از این تحقیق بررسی مفهوم عدم تقارن اطلاعات با فرمت docx در قالب 28 صفحه ورد بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش می باشد…

  • پاورپوینت آموزش مهارت های پيش از ازدواج | DRz43957RqZb5N
  • پاورپوینت آموزش مهارت های پيش از ازدواج رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت آموزش مهارت های پيش از ازدواج جهت رشته ی روان شناسی در قالب 39 اسلاید و با فرمت pptx به صورت کامل و جامع و با قابلیت…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق | ggq12851Ix3eXH جعل سند 121 صفحه
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق جعل سند 121 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری جعل سند فصل دوم پایان نامه جعل سند دانلود مبانی نظری جعل سند پیشینه جعل سند پیشینه تحقیق جعل سند پیشینه داخلی جعل سند پیشینه خارجی…

  • دانلود پاورپوینت مدیریت مهندسی | sLm43101C9kKVw | ASj3335914vAVx
  • دانلود پاورپوینت مدیریت مهندسی پاورپوینت مدیریت مهندسی پیام نور دانلود پاورپوینت درمورد مدیریت مهندسی پاورپوینت آماده مدیریت مهندسی رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت مدیریت مهندسی جهت رشته مدیریت در 272 اسلاید و با فرمت pptx  بصورت کامل و جامع…

  • پاورپوینت استاندارد حسابداری فعالیت های کشاورزی | 3oW26959A7khh8
  • پاورپوینت استاندارد حسابداری فعالیت های کشاورزی پاورپوینت استانداردهای حسابداری در کشاورزی پاورپوینت استانداردهای حسابداری فعالیتهای کشاورزی پاورپوینت استانداردهای حسابداری پاورپوینت انواع فعالیت های کشاورزی رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت استاندارد حسابداری فعالیت های کشاورزی جهت رشته کشاورزی در قالب…