مبانی نظری و پیشینه تحقیق | ggq12851Ix3eXH سبک های فرزندپروری | BOF10498yZvWHb 54 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک های فرزندپروری 54 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه سبک های فرزندپروری
مبانی نظری سبک های فرزندپروری
پیشینه تحقیق سبک های فرزندپروری
پیشینه داخلی سبک های فرزندپروری
پیشینه خارجی سبک های فرزندپروری
پیشینه پژوهش سبک های فرزندپروری
پیشینه نظری سبک های فرزندپروری
ادبیات نظری سبک های فرزندپروری
چارچوب نظری سبک های فرزندپروری

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک های فرزندپروری می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری سبک های فرزندپروری تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق سبک های فرزندپروری در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

تعریف سبک های فرزندپروری

   رابطه بین کودکان و والدین و سایر اعضای خانواده را می توان به عنوان نظام یا شبکه ای دانست که در کنش متقابل با یکدیگر هستند. این نظام بطور مستقیم و غیرمستقیم از طریق سبک ها و روش های مختلف فرزندپروری در کودکان تأثیر می گذارد، اکثر روانشناسان همچون بالبی[1] (1969)، فروید (1964) و مایز و پتیت[2] (1997)، صرف نظر از مکتبی که به آن معتقدند، کنش های متقابل میان والدین و فرزندان را اساس تحول عاطفی تلقی می کنند. ایشان سبک های فرزندپروری را اینگونه تعریف کرده اند: مجموعه ای از رفتارها که تعیین کنندۀ ارتباطات متقابل والد- فرزند در موقعیت های متفاوت و گسترده ای است و اینگونه فرض می شود که موجب ایجاد یک فضای تعامل گسترده می گردد».

 

 

   دارلینگ و استینبرگ[3] (1993) شیوه های فرزندپروری را این گونه تعریف کرده اند: «مجموعه ای از گرایش ها، اعمال و جلوه های غیرکلامی که ماهیت تعامل کودک و والدین را در تمامی موقعیت های گوناگون مشخص می کند و در سیر حیطۀ اقتدار منطقی، استبدادی و آزادگذار مطرح شده است». تعریفی دیگر از برک لورا[4] (1998) بدین شرح است: «ترکیب هایی از رفتارهای والدین  که در موقعیت های گسترده ای روی می دهد و جو فرزندپروری بادوامی را پدید می آورند». همچنین پژوهش های انجام شده بر پایه و نظریه بوم شناختی براون فنبرنر، نشان دهندۀ آن است که سبک های فرزندپروری، انعکاسی از پایگاه اقتصادی و بافت اجتماعی درون خانوادگی است. در این میان متغیر اقتصادی و اجتماعی و سطح درآمد خانواده دارای بیشترین تأثیر بوده است (به نقل از بایر[5]، 2011).

 

 

 

 

2-4- عوامل مؤثر بر سبک های فرزندپروری

2-4-1- طبقه اجتماعی و پرورشی کودک

   با در نظر آوردن تفاوت عظیمی که در موقعیت های زندگی افراد بی بضاعت و افراد مرّفه وجود دارد، جای تعجب است که اختلافات بیشتری در مورد ارزش ها و پرورش کودک وجود ندارد. همان تعداد معدودی را که وجود دارد می توان بر حسب بعدی از قدرت و خود فرمانی در مقابل درماندگی و فرمانبری از اوامر دیگران، در نظر آورد. والدین طبقه پایین بر احترام از اقتدار، تأکید بیشتری دارند در صورتی که والدین طبقه متوسط بر رشد و کنجکاوی، کنترل درونی، توانایی به تأخیر انداختن خوشی ها و کار به خاطر هدف های دور و حساسیت در روابط با دیگران تأکید می کنند. 

تفاوت بین طبقات اجتماعی مختلف از لحاظ فرزندپروری منعکس کننده تجربه اجتماعی والدین است. بزرگسالان طبقۀ کارگر غالباً دستورات را بدون چون و چرا انجام می دهند؛ رئیس آنان  معمولاً در مورد علت قواعد و ضروریات کار به ندرت با آنان حرف می زند. بنابراین، والدین طبقه پایین کمتر با ساختن و تغییر و اصلاح قوانین در جامعه سرو کار دارند و به همین دلیل قواعد و ساخت و قدرت بیش از منطق وجودی آن برای آنان مطرح است. والدین این طبقه معمولاً فرزندان خود را تحت کنترل دارند، اقتدارگر و مستبد هستند و به ندرت عقاید فرزندان خود را در نظر می گیرند و برای قواعد و درخواست های خود استدلال می آورند. برعکس، افراد طبقه متوسط که کارشان ایجاب می کند خلاقیت بیشتری داشته باشند، رقابت جو باشند و خطر کنند. معمولاً فرزندانشان را در جهت مستقل بودن و خود رهبری تربیت می کنند. والدین طبقه متوسط و بالاتر، خلاقیت و موقعیت و استقلال فرزندشان برایشان اهمیت بیشتری دارد و در ضمن حس کنجکاوی تسلط بر خود را در آنان تقویت می کنند. از این رو به طور کلی، دموکرات تر هستند و در رفتار با فرزندان خود پذیراترند. رفتار گرمتری دارند، با آنان استدلال می کنند و برای مقرراتی که وضع می کنند بیشتر استدلال می آورند.

   مطالعاتی دیگر نشان می دهد که والدین دارای تحصیلات و مشاغل بالاتر در هدایت فرزندان خود از استدلال بیشتر استفاده می کردند. کاربرد بیشتر استدلال نیز به نوبۀ خود با الگوهای آمرانه (نه خودکامه) تربیت کودک، کنترل غیرمستقیم مثبت، محبت، پذیرش و حمایت مرتبط بود. همراه با افزایش تعداد فرزندان در خانواده، نگرش والدین در مورد پرورش کودک و شرایطی که کودک در آن پرورش یافته است، تغییرمی کند. در خانواده هایی که کودکان زیادی دارند، به ویژه بیش از 6 فرزند، نقش های خانواده با صراحت بیشتری مشخص می شود، وظیفه هر کس مشخص می شود و انضباط شدیدتر و قدرت طلبانه تر است. والدین نمی توانند تعدادی از کودکان را آزاد بگذارند چون در آن صورت بی نظمی و هرج و مرج در خانواده ایجاد می شود. در خانواده های پرجمعیت، مادران بویژه در مورد دخترانشان کنترل شدید و خصمانه ای به کار می برند. علاوه بر این، به موازات افزایش تعداد فرزندان در خانواده، مادر نه تنها توجه کمتری به کودکان نشان می دهد بلکه صمیمیت و محبت او هم نسبت به آنها کاهش می یابد. غالباً خواهران و برادران بزرگتر نقش های سرپرستی و نظارت را که بر عهدۀ والدین در خانواده های کم جمعیت می باشد به عهده خود می گیرند.

 

 

 

2-4-2- کنش های متقابل بین والدین و کودک و ترتیب تولد

   در مواردی که اختلافات را ناشی از ترتیب تولد دانسته اند، آنها را غالباً به تغییرات موجود در کنش های متقابل بین والدین و خواهران و برادران و به تجربیات منحصر به فردی که کودکان در آن موقعیت ویژه در خانواده دارا هستند، نسبت داده اند. در پی تولد یک خواهر و برادر، بسیاری از فرزندان ارشد بویژه پسران، مشکلات احساسی و رفتاری نشان می دهند. مادران پس از تولد دومین فرزند، با اولین فرزند خود دارای برخورد منفی تر، قهرآلود تر و سختگیرانه تر بوده و اوقات کمتری را صرف بازی با او می کند. همچنین فرزندان نخست، اصطکاک انضباطی بیشتری با والدینشان دارند. در هر سنی، نخستین فرزند بیش از سایر فرزندان، همسان تر و آزادتر عمل می کنند و شاید این به علت اعتماد به نفسی است که به واسطۀ تمرین پرورشی کودک بدست آورده اند. در حقیقت فرزند نخست، «کودک تمرینی» است که توسط والدین از طریق آزمایش و خطا و شیوه ها ی تربیت کودک را می آموزد، از طرفی دیگر، برخی تحقیقات نشان می دهد که والدین به فرزند اول خود بیشتر اهمیت می دهند و تعامل بین آنها، از نظر اجتماعی و عاطفی بیشتر است در ضمن معمولاً از اولین فرزند خود توقع و انتظارات بیشتری دارند. در مجموع، نه رتبه تولد در بین برادران و خواهران و نه خانواده، هیچ یک نمی تواند شاخص خوبی برای پیش بینی آینده کودک باشد (بیرامی، بهادری و خسروشاهی، 1389).

 

 

2-4-3- شخصیت و نگرش ها و رفتار والدین

   شیوه های والدین و روش های انضباطی آنان بی تردید تحت تأثیر خصوصیات شخصیتی و سیستم اعتقادی آنان می باشد. اغلب تحقیقات قالب اجتماعی بر متغیر در رفتار شخصیت والدین تمرکز نموده اند. از لحاظ نظری، شخصیت آشکارا به عنوان پیش بینی کننده رفتار ارتباطی والدین تصور می شود. تحقیقاتی که شخصیت را با تعامل مرتبط می سازند، فرض بر این است که باورها، ارزش ها و اهداف درونی والدین از رفتارهایشان به ظهور می رسند. علاوه بر این، الگوهای فرزندپروری، ثبات قابل ملاحظه ای را در سیر رشد کودکان نشان می دهند. در نتیجه، نظریه پردازان بیان داشته اند که درک رابطه بین صفات شخصیتی و رفتار اعمال شده برای فهم کامل پویایی های ارتباطی بین والدین و کودکان امری ضروری است. از آنجایی که تعلیم و تربیت کودکان تحت تأثیر شخصیت والدین آنها قرار می گیرد به این ترتیب، والدین آشفته بیش از دیگران، با خطر داشتن کودکان آشفته روبه رو خواهند بود. همچنین نگرش ها و رفتار والدین می تواند تسهیل کننده و یا مانع در جریان رشد و تکامل کودک باشد.

 

 

الگوهای فرزندپذیری تا حدود زیادی بازتاب ارزش های والدین هستند. به عنوان مثال، برخی از والدین برای همنوایی در کودکان ارزش قائل اند و برخی دیگر برای خودراهبردی والدین سختگیر و خشن مانع می شوند، تا فرزندانشان از روابط مثبت و سازنده با همسالان خویش که برای استقلال آنان بسیار مؤثر است بهره می گیرند. در حالی که والدین پذیرا منبع امنیت برای نوجوانان نگران و مضطرب خویش خواهند بود. چنین والدینی نه تنها در حل مشکلات نوجوان با او همراه و همیارند، بلکه نوجوان را به مستقل شدن و پذیرش مسئولیت تشویق می کنند. والدین سالم و بالغ معمولاً با حساسیت و مهربانی بیشتری به نیازها و اشارات کودکان توجه می کنند و این نوع فرزندپروری امنیت عاطفی، استقلال، توانش اجتماعی و موفقیت هوشی را تشویق می کند. بعضی از والدین معتقدند که کودکان حرف می زنند و از آنان سؤالات بسیاری می کنند، در نتیجه آنان را در تفکر و استدلال بر می انگیزند. برعکس، والدینی که فکر می کنند که فرزندانشان یادگیرندگانی منفعل اند مستقیماً آنان را هدایت می کنند و فرمان می دهند. والدین، در صورتی که احساس کنند که بدرفتاری کودک عمدی بوده و کودک آنقدر بزرگ شده که بتواند رفتارش را کنترل کند او را تنبیه می کنند (رضایی و مددخواه، 1388).

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 مبانی نظری شیوه های فرزندپروری
     2-2-1- تاریخچه شیوه های فرزندپروری  36
2-2-2- اهمیت شیوه های فرزندپروری37
    2-2-3- کارکرد والدین از دیدگاه نظریه های روان شناختی  38
2-2-4- تعادل والدین- فرزندان 39
2-2-5- شخصیت وروابط والدین با فرزندان43
2-2-6- نقش مادردرتربیت فرزندان 46
2-2-7- انواع شیوه های فرزندپروری 47
    2-2-7-1- شیوه فرزند پروری مقتدرانه  48
2-2-7-2- شیوه فرزندپروری مستبدانه48
2-2-7-3- شیوه فرزندپروری سهل گیرانه 49
2-2-8- عوامل موثر برشیوه های فرزند پروری  50
2-2-8-1- عوامل مربوط به کودک  50
2-2-8-2- عوامل مربوط به والدین وخانواده ها  52
    2-2-8-3- عوامل فرهنگی ومحیطی  54
2-2-9- نظریه های مربوط به شیوه های فرزند پروری  55
2-2-9-1- شیوه های فرزند پروری از دیدگاه شفر  55
2-2-9-2- شیوه های فرزند پروری از دیدگاه مک کوبی ومارتین   56
2-2-9-3- شیوه های فرزند پروری از دیدگاه گورن  56
2-2-10-ارتباط شیوه های فرزند پروری با اختلالات رفتاری – هیجانی کودک  57

پیشینه تحقیق سبکهای فرزندپروری
2-4- یافته های پژوهشی در داخلی وخارجی در قلمرو موضوع مورد بررسی 78 
2-4-1- یافته های پژوهشی در داخل کشور 78
2-4-2- یافته های پژوهشی در خارج کشور80
2-5- خلاصه 81

منابع
 

  • ارزیابی عملکرد سازمان بر مبنای رویکرد ترکیبی DEA و شبکه عصبی | W0P7536BT7Iaz
  • ارزیابی عملکرد سازمان بر مبنای رویکرد ترکیبی DEA و شبکه عصبی ارزیابی عملکرد با DEA پایان نامه ارزیابی عملکرد در پالایشگاه گاز ارزیابی عملکرد با استفاده از تحلیل پوششی داده ها ارزیابی عملکرد پالایشگاه گاز با تحلیل پوششی داده ها…

  • ارزیابی مقررات عوامل عمومی تشدید مجازات در دوره های مختلف قانونگذاری | 9Nh1702L4NJTw
  • ارزیابی مقررات عوامل عمومی تشدید مجازات در دوره های مختلف قانونگذاری عوامل تشدید مجازات عوامل تشدید کننده مجازات تکرار جرم و تشدید مجازات عوامل عمومی تشدید مجازات پایان نامه درباره تشدید مجازات سیر تحول عوامل عمومی تشدید مجازات تشدید مجازات…

  • پاورپوینت آموزش تدریس درس 5 فارسی هشتم | PTy43009DplgGe
  • پاورپوینت آموزش تدریس درس 5 فارسی هشتم رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت آموزش تدریس درس 5 فارسی هشتم به دانش آموزان کلاس هشتم متوسطه اول در قالب 27 اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع و با…

  • پاورپوینت شبیه سازی کامپیوتر | 1LX25199DDawJ5
  • پاورپوینت شبیه سازی کامپیوتر پاورپوینت دانلود شبیه سازی کامپیوتری پاورپوینت شبیه سازی کامپیوترها پاورپوینت شبیه سازی کامپیوتر و کاربرد آن رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت شبیه سازی کامپیوتر جهت رشته کامپیوتر در قالب 33 اسلاید و با فرمت pptx…

  • مقاله كارشناسی الكترونیك با عنوان دوربین های مدار بسته | 3jN718mcDEz6
  • مقاله كارشناسی الكترونیك با عنوان دوربین های مدار بسته دوربین cctv بینایی ماشین ماشین بینایی میکرو کنترلر 8051 تصویر برداری دیجیتالی دوربین های مدار بسته دانلود مقاله دوربین های مدار بسته دانلود مقالات كارشناسی الكترونیك دانلود مقالات كارشناسی مهندسی الكترونیك…

  • فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری بهزیستی ذهنی | O4y171097XnpjR
  • فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری بهزیستی ذهنی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه بهزیستی ذهنی مبانی نظری بهزیستی ذهنی پیشینه تحقیق بهزیستی ذهنی پیشینه داخلی بهزیستی ذهنی پیشینه خارجی بهزیستی ذهنی پیشینه پژوهش بهزیستی ذهنی پیشینه نظری…

  • پاورپوینت اصول علم اقتصاد | yjE42859NwiRIJ
  • پاورپوینت اصول علم اقتصاد رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت اصول علم اقتصاد جهت رشته ی حسابداری در قالب 257 اسلاید و با فرمت pptx به صورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش       تعریف علم اقتصاد…

  • سنجش كیفیت تصاویر دیجیتال فشرده شده زبان اشاره فارسی | ZOp14743vg9Maw
  • سنجش كیفیت تصاویر دیجیتال فشرده شده زبان اشاره فارسی زبان اشاره فشرده سازی ویدیو سنجش كیفیت تصاویر رفتن به سایت اصلی

  • پاورپوینت عملیات رابطه ای و منطقه ای | Yq147255TCFMj5
  • پاورپوینت عملیات رابطه ای و منطقه ای رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت عملیات رابطه ای و منطقه ای جهت رشته ریاضی در قالب 11 اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش    …