قاعده غرری و منابع آن | A9f712Nj4USo

قاعده غرری و منابع آن

مباني قاعده غرر
غرر در معاملات
بيع غرر در حديث نبوي
معيار تشخيص غرر در معامله
منابع و مستندات قاعده ي غرر
غرر و عقد غرري در اصطلاح فقهي
حكم معامله غرري در روايات
معاملات غرری در فقه امامیه
معاملات غرری در فقه شافعی
تقسيم غرر در مورد معامله
نقش عرف در تشخيص معاملات غرري
پایان نامه غرر در معاملات

رفتن به سایت اصلی

غرر آن است كه تحت ضابطه‏اي نباشد و يا مقدار دقيقِ قابل محاسبه نباشد، يا اين‏كه قبل از تسليم از تلف آن ايمن نباشند( ابن حمزه، 1408، ص 245). مرحوم صاحب جواهر در معناي غرر مي‏نويسد: معنای اصطلاحی غرر از معنای لغوی آن دور نیفتاده، معنای فقهی آن این است که مبیع یا ثمن در بیع، و عوض یا معوض در هر معامله ی معاوضی در معرض خطر باشد. یعنی احتمال نابودی آن عرفاً و عادتاً مورد توجه باشد.

 

 

هدف از این پایان نامه بررسی قاعده غرری و منابع آن با بیان آرا فقها امامیه و شافعی می باشد.   اصطلاح غرر داراي مدلول شرعي و مفهوم خاصي است و به عنوان يك «حكم فقهي» مطرح است، در قالب يك «قاعده » درآمده كه بر اين قاعده  مسایل فرعي مهمي مبتني است و از اين «قاعده ي كلي فقهي»، قواعد فرعي ديگري به دست مي‏آيد.

 

 

 

 

بديهي است چنين قاعده ای بر منابع، مدارك و مستندات معتبر مبتني است و از اين ره‏گذر، فقها و مجتهدان با تكيه بر چنين منابعي، در اين موضوع به اجتهاد پرداخته در برابر فروع و موضوعات مستحدثه و مصاديق جديد، پاسخ‏گو مي‏باشند. هدف ما در اين نوشتار بررسي مدارك و مستندات اين قاعده ی فقهی است. و پس از آن  آرا فقها امامیه و شافعی در مورد معاملات غرری را تشریح می کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

1-2-مفاهیم    2
1-2-1-مفهوم غرر    2
1-2-2-تعريف لغوی    2
1-2-3-غرر و عقد غرري در اصطلاح فقهي    5
مقایسه    8
ج ) تعريف برگزيده    11
1-2-4-موارد غرر    12
احتمال خطر نباید ضعیف باشد    13
کمی عوض موجب غرر نیست    13

2- قاعده غرری و منابع آن    14

2-1-منابع و مستندات قاعده ي غرر    14
2-1-1-قرآن    15
2-1-2-سنّت:    21
2-1-2-1-معناي بيع غرر در حديث نبوي (ص)    28
2-1-2-2-حكم معاملهي غرري در روايات    31
2-1-3-اجماع    34
2-1-4-عقل    36
بناي عقلا    37
سيرهی مسلمين    37
2-2-مباني قاعدهی غرر    38
2-2-1-اصل داراشدن بلاجهت    39
2-2-2-اصل «اتقان در عمل» و جلوگيري از نزاع    41

2-3-غرر در معاملات    43

2-3-1- تعريف معامله    43
2-3-2-قلمرو غرر    44
2-3-2-1-قلمرو غرر در فقه    46
نتيجه    51
2-4- موارد قابل بحث از حیث غرری بودن یا نبودن    52

2-5-معيار تشخيص غرر در معامله    55

2-5-1 جایگاه عرف در تشخیص غرر    56
2-5-1-1- تعريف عرف    56
2-5-2-جايگاه عرف در فقه    57
2-5-3-نقش عرف در تشخيص معاملات غرري    63
2-5-4-تفاوت اساسي بين شرع و عرف    70
2-5-5-نوعي يا شخصي بودنِ معيار تمييز غرر    73
2-6-تقسيم غرردرموردمعامله    79

2-6-1-تقسيم غرر از نظر فقهاي اماميه    79

2-6-2-تقسيم غرر از نظر دانشمندان شافعی    80

2-7-بيع اشياي معدوم    84
2-7-1-آراي فقهای امامیه    85
2-7-1-آرای فقهای شافعی    86
2-7-3-بررسي ادله    87
فهرست منابع    90

 

  • فلسفه و هدف مجازات اشخاص حقوقی و ضمانت اجراهای کیفری آن | 0bL2132DL7jy9
  • فلسفه و هدف مجازات اشخاص حقوقی و ضمانت اجراهای کیفری آن پایان نامه مجازات کیفری اشخاص حقوقی فلسفه و هدف مجازات اشخاص حقوقی ضمانت اجراهای کیفری اشخاص حقوقی ضمانت اجراهای سالب حقوق اشخاص حقوقی ضمانت اجراهای محدود کننده حقوق اشخاص…

  • بررسی تاثیر نسبی و فزاینده سواد مالی ، اقتصادی و سواد تجاری بر موفقیت حرفه ای مدیران | zXy11695ZukpXb
  • بررسی تاثیر نسبی و فزاینده سواد مالی ، اقتصادی و سواد تجاری بر موفقیت حرفه ای مدیران سواد مالی سواد تجاری سواد اقتصادی موفقیت حرفه ای بانک انصار بررسی تاثیر نسبی و فزاینده سواد مالی موفقیت حرفه ای مدیران عوامل…

  • ارزیابی علل عدم تمایل افراد به بیمه | LUN14637REIGDw
  • ارزیابی علل عدم تمایل افراد به بیمه بیمه آتش سوزی دانلود پایان نامه بیمه دانلود پایان نامه بیمه آتش سوزی ارزیابی علل عدم تمایل افراد به بیمه آتش سوزی دلایل عدم گرایش افراد به بیمه آتش سوزی عوامل مؤثر بر…

  • کارایی و توسعه سازمان با تعهد سازمانی افراد و ویژگیهای شغلی | Wjo157499uIctb
  • کارایی و توسعه سازمان با تعهد سازمانی افراد و ویژگیهای شغلی دانلود پایان نامه رشته مدیریتتعهد سازمانی دانلود پایان نامه رشته مدیریتویژگیهای شغلی کارایی و توسعه سازمان کارایی و توسعه سازمان با تعهد سازمانی افراد و ویژگیهای شغلی دانلود پایان…

  • مبانی نظری ارزیابی ارتباط | 1qG11515VSaa2c تبلیغات موبایلی با قصد خرید مشتریان
  • مبانی نظری ارزیابی ارتباط تبلیغات موبایلی با قصد خرید مشتریان کلمات کلیدی : مبانی نظری قصد خرید مبانی نظری تبلیغات موبایلی قصد خرید مصرف کننده قصد خرید در رفتار مصرف کننده پایان نامه قصد خرید مصرف کنندگان عوامل موثر برای…

  • پاورپوینت تفکر سیستمی چیست | PgV27167mdxiLK
  • پاورپوینت تفکر سیستمی چیست دانلود پاورپوینت تفکر سیستمی پاورپوینت تفکر سیستماتیک پاورپوینت حرکت فکر جهت تفکر سیستمی رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت تفکر سیستمی چیست جهت رشته گوناگون در قالب33اسلاید و با فرمت pptx و با قابلینت ویرایش   …

  • پروپوزال طراحی الگوی ارزیابی عملکرد با تکنیک تحلیل پوششی داده ها | qbz7590xEeQfq و منطق فازی | PTE6736oVttZQ | nhX6394nu4ndP
  • پروپوزال طراحی الگوی ارزیابی عملکرد با تکنیک تحلیل پوششی داده ها و منطق فازی مدل ارزیابی عملکرد سازمان مدل های نوین ارزیابی عملکرد سازمانی انواع مدل های ارزیابی عملکرد کارکنان پروپوزال ارزیابی عملکرد ارزیابی عملکرد سازمان پروپوزال ارزیابی عملکرد سازمان…

  • پاورپوینت آشنایی با قوانین ديوان عدالت اداری | 1Eu32189bV1l8C
  • پاورپوینت آشنایی با قوانین ديوان عدالت اداری پاورپوینت دیوان عدالت اداری پاورپوینت قانون دیوان عدالت اداری دانلود پاورپوینت دیوان عدالت اداری پاورپوینت درباره دیوان عدالت اداری رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت آشنایی با قوانین ديوان عدالت اداری جهت رشته…

  • دانلود پاورپوینت سزارین یا زایمان طبیعی | WGt455479D0894
  • دانلود پاورپوینت سزارین یا زایمان طبیعی رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت سزارین یا زایمان طبیعی جهت رشته پزشکی در 12 اسلاید و با فرمت pptx  بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش       به طور كلی…