بررسی سازمانهای یادگیرنده،رهبری در آنها و نحوه جهانی شدن | Dwc83751s67Mb

بررسی سازمانهای یادگیرنده،رهبری در آنها و نحوه جهانی شدن

یادگیری در سازمانها
سازمانهای یادگیرنده
رهبری در سازمان یادگیرنده
جهانی شدن سازمان یادگیرنده
بررسی سازمانهای یادگیرنده،رهبری در آنها و نحوه جهانی شدن
تاثیرعوامل مختلف بر سازمان های یادگیرنده
دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت
دانلود پایان نامه ارشد مدیریت

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت

بررسی سازمانهای یادگیرنده،رهبری در آنها و نحوه جهانی شدن

 

چکیده:

سازمان یادگیرنده، ( learning organization) سازمانی است، که با ایجاد ساختارها و استراتژی‌ها، به ارتقای یادگیری سازمانی کمک می‌کند. این سازمان دارای مهارت و توانایی ایجاد، کسب و انتقال دانش است و رفتار خودش را طوری تعدیل می‌کند، که منعکس کننده دانش و دیدگاه‌های جدید باشد.[۱]در تعریف سیستماتیک، یک سازمان یادگیرنده سازمانی است، که با قدرت و به صورت جمعی، یاد می‌گیرد و دائماً خودش را به‌نحوی تغییر می‌دهد، که بتواند با هدف موفقیت مجموعه سازمانی، به نحو بهتری اطلاعات را جمع‌آوری، مدیریت و استفاده کند.

 

سازمان یادگیرنده گروهی است، که در آن یادگیری، نیاز همیشگی کلیه کارکنان تلقی می‌شود و در آن، ضمن تاکید بر آموختن، چگونه آموختن، جذب و توزیع دانش نو، به خلق، تولید اطلاعات و دانش جدید و مورد نیاز پرداخته می‌شود و تمامی این دانش‌ها در رفتار و عملکرد کارکنان آن سازمان، متجلی می‌گردند.نظریه پرداز اصلی سازمان یادگیرنده، پیتر سنگه می‌باشد.[۲] سازمان یادگیرنده از نظر پیتر سنگه، سازمانی است، که با استفاده از افراد، ارزش‌ها و سایر خرده‌سیستم‌ها، با تکیه بر درس‌ها و تجربه‌هایی که به دست می‌آورد، به‌طور پیوسته، عملکرد خود را تغییر می‌دهد و آن را بهبود می‌بخشد.

 

در این پایان نامه که از 7 فصل تشکیل شده به بررسی کامل سازمانهای یادگیرنده،رهبری در آنها و نحوه جهانی شدنشان پرداخته ایم.

 

 

کلمات کلیدی:

یادگیری در سازمانها

سازمانهای یادگیرنده

رهبری در سازمان یادگیرنده

جهانی شدن سازمان یادگیرنده

 

 

مقدمه:

یادگیری به معنای تقویت توانایی به كمك تجربه ای است كه از پیگیری امور بدست می آید. یادگیری همیشه در طی زمان و در مسیر زندگی واقعی روی می دهد. كنترل این نوع یادگیری بسیار دشوار است. اما دانشی پایدار تولید می كند و به فرد یادگیرنده این توانایی را می دهد كه هنگام برخورد با موقعیتهای مختلف، رفتاری اثربخش داشته باشد. سازمان‌های یادگیرنده پدیده‌ای هستند كه با شروع دهه 90 میلادی مطرح شدند. علت پدیدار شدن چنین سازمان‌هایی، شرایط، نظریه‌ها و تغییر و تحول در محیط‌های سازمانی قبل از دهه مذكور بوده است به گونه‌ای كه تمام سازمان‌ها تلاش گسترده‌ای را برای بقای خود آغاز كرده بودند و برای آنكه بتوانند خود را در محیط پرتلاطم اطراف خود حفظ كنند، می‌بایست از قالب‌های غیرپویا خارج و به سمت سازمان یادگیرنده متحول شوند. یعنی در ساختار و اساس خود تغییرات عمیقی ایجاد كنند. 

 

   سازمان‌ها قبلاً در محیطی پایدار به سر می‌بردند و وقایع آینده تقریباً قابل پیش‌بینی بودند، به طوری كه مدیران می‌توانستند در شرایط مطمئن برنامه‌ریزی كنند. اما امروز محیط به شدت در حال تغییر است و تغییرات تكنولوژیك، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به سرعت سازمان را تحت تأثیر قرار می‌دهند.صاحبنظران‌ برای‌ مفهوم‌ سازمان‌ یادگیرنده‌ تعاریف‌ متعددی‌ ارائه ‌كرده‌اند:

به‌ نظر «داجسون» سازمان‌ یادگیرنده‌ سازمانی‌ است‌ كه‌ با ایجادساختارها و استراتژی‌ها به‌ ارتقای‌ یادگیری‌ سازمانی‌ كمك‌ می‌كند. از نظر «گاروین» سازمان یادگیرنده سازمانی‌ است‌ كه‌ دارای‌ مهارت و توانایی‌ ایجاد، كسب‌ و انتقال‌ دانش‌ است‌ و رفتار خودش‌ را طوری‌ تعدیل‌ می‌كند كه‌ منعكس‌ كننده ‌دانش‌ و دیدگاههای‌ جدید باشد. 

 

 

 

فهرست مطالب

پیشگفتار                                                             1

فصل اول: کلیات                                                   3

 

فصل دوم : مفهوم یادگیری در سازمان ها                                      12

1  مقدمه                                                             13

2  یادگیری چیست؟                                                   13

3  نظریه های یادگیری                                                  15

1  نظریه رفتاری                                                  15  1  3

2  نظریه شناختی                                                  16  1  3

1  نظریه شرطی كردن عامل                                         16  2  3

2  نظریه یادگیری اجتماعی                                         17  2  3

4  اندازه گیری یادگیری                                                18

5  تفاوت آموزش و یادگیری                                            22

6  یادگیری در سازمان ها                                               23

1  كسب دانش                                                     25  6

2  توزیع اطلاعات                                                   26  6

3  تفسیر اطلاعات                                                    28  6

4  حافظه سازمانی                                                    30  6

7  تحلیل وضعیت یادگیری در سازمان                                      32

1  ممیزی یادگیری                                                  34  7

1  استفاده از ممیزی یادگیری در یك كارتل خدمات بهداشتی                  35  1  7

2  پرسشنامه جو یادگیری                                               37  7

8  انواع یادگیری سازمانی                                               42

9  سطوح یادگیری سازمانی                                              48

1  یادگیری فردی                                                   48  9

2   یادگیری تیمی و گروهی                                             49  9

3   یادگیری فرابخشی                                                 50  9

4  یادگیری سازمانی                                                 50  9

10   مدل های سازمانی به عنوان یك سیستم یادگیری                            51

1  هفت جهت یابی آموزش                                           51  10

2  ده فاكتور تسهیلاتی برای یادگیری                                   52  10

11   برنامه های یادگیری در سازمان ها                                       53

12   تشكیل گروه های یادگیری                                           55

13   ابعاد زیر سیستم سازمانی برای یادگیری                                   56

14   استراتژی های برتر برای سیستم های یادگیری                              57

15   نتیجه گیری                                                       59

 

فصل سوم: سازمان یادگیرنده                                               60

1  مقدمه                                                             61

2  سازمان یادگیرنده چیست؟                                               62

3  توسعه مدل های سازمانی برای تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده                      65

4  زمینه های شكل گیری نظریه سازمان یادگیرنده                               71

5  اجرای تئوری سازمان یادگیرنده                                           73

6  مدل چرخه یادگیری در سازمان یادگیرنده                                   75

7  مراحل تبدیل شدن به یك سازمان یادگیرنده                                  77

8  چگونگی تبدیل سازمان های دولتی به سازمان های یادگیرنده                       83

9  موانع یادگیری سازمان های یادگیرنده                                        91

10   چیره شدن بر موانع یادگیری در سازمان های یادگیرنده                          93

11   عوامل تقویت كننده و بازدارنده سازمان یادگیرنده                             94

12   یادگیری سازمانی در مقابل سازمان یادگیرنده                                98

13   تفاوت سازمان های سنتی با سازمان های یادگیرنده                            99

14   فعالیت های سازمان یادگیرنده                                          103

15   ویژگی های سازمان های یادگیرنده                                       105

16   ارزیابی سازمان یادگیرنده                                              120

1  الگوی دو بعدی                                                   120  16

2  الگوی شش عاملی                                                  122  16

17   تداوم و حفظ سازمان یادگیرنده                                          135

18   ایجادقدرت و توانایی در كاركنان                                        136

19   نتیجه گیری                                                         138

 

فصل چهارم: رهبری سازمان های یادگیرنده                                     140

1  مقدمه                                                              141

2  رهبری در سازمان های یادگیرنده                                          141

1  رهبر به عنوان طرّاح                                                  143  2

2  رهبر به عنوان مربی                                                   144  2

3  رهبر به عنوان خدمتگزار                                              147  2

3  مهارت های رهبری در سازمان های یادگیرنده                                148

1  ساختن دیدگاه یا آرمان مشترك                                        149  3

2  نمایان ساختن و آزمون مدل های ذهنی                                   153  3

3  تفكّر سیستمی                                                      158  3

4  تسلّط و یا توانایی شخصی                                             160  3

5  یادگیری تیمی                                                      163  3

4  حوزه های شناختی یادگیری در سازمان یادگیرنده                              164

5  ابزارهای جدید برای توسعه مهارت های رهبری                                 171

1  الگوهای سیستمی پایه                                                  171  5

2  گفتگو و سازمان های یادگیرنده                                         175  5

6  نقش مدیریت در سازمان های یادگیرنده                                      177

7  نقش مدیریت دانش در سازمان های یادگیرنده                                  183

8  مدیریت تنوع و سازمان های یادگیرنده                                       185

9  مدیریت زمان برای یادگیری سازمانی                                        189

10   بررسی مسائل و مشكلات پیتر سنگه                                         191

1  ضروریات سازمانی                                                  192  10

2  سئوالی از پیچیدگی و نظم و ترتیب                                      194  10

3  سیاست ها و تصورات                                                194  10

11   نتیچه گیری                                                          195

 

فصل پنجم: تأثیرعوامل مختلف بر سازمان های یادگیرنده                             197

1  مقدمه                                                                198

2  عوامل تأثیر گذار بر سازمان های یادگیرنده                                    198

3  تأثیر ساختار ، محیط و فن آوری روی یادگیری سازمانی                          201

در سازمان های یادگیرنده                         208 (IS) 4  نقش سیستم های اطلاعاتی

5  تئوری سیستم ها و سازمان یادگیرنده                                        209

6  رابطه استراتژی باسازمان یادگیرنده                                         210

7  مراحل اجرای استراتژی در سازمان یادگیرنده                                 215

8  عناصر استراتژی سازمان یادگیرنده                                          219

9  ترسیم شقوق متعارض استراتژیك در سازمان ها                                221

10   نتیجه گیری                                                           223

 

فصل ششم: جهانی شدن سازمان یادگیرنده                                          225

1  مقدمه                                                                 226

2  سازمان یادگیرنده جهانی                                                  226

3  مدل فرآیند سازمان یادگیرنده جهانی                                         228

4  فرهنگ سازمان یادگیرنده جهانی                                           230

5  چگونگی تبدیل سازمان ها به سازمان یادگیرنده جهانی                             231

6  نتیجه گیری                                                            234

 

فصل هفتم : نتیجه گیری و پیشنهادات                                          235

فهرست منابع                                                             242

پیوست                                                                248

نمایه موضوعی                                                            255

نمایه اسامی                                                                  262

واژه نامه                                                                    265

  • پیشینه امنیت در محاسبات ابری و روشهای ورودی تکی | 5RK121293TG06x
  • پیشینه امنیت در محاسبات ابری و روشهای ورودی تکی پیشینه امنیت در محاسبات ابری پیشینه امنیت روشهای ورودی تکی مبانی نظری امنیت در محاسبات ابری مبانی نظری امنیت روشهای ورودی تکی مبانی نظری امنیت اطلاعات در رایانش ابری مبانی نظری…

  • پاورپوینت بررسی معماری مسجد ایاصوفیه | S9E40613vthZuJ
  • پاورپوینت بررسی معماری مسجد ایاصوفیه رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت بررسی معماری مسجد آیا صوفیا جهت رشته ی معماری در قالب 60 اسلاید و با فرمت pptx به صورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش      …

  • استراتژی های سرمایه گذاری و روش های معاملاتی مورد استفاده مبتنی بر میانگین متحرک | eYd12345pe1PZ0
  • استراتژی های سرمایه گذاری و روش های معاملاتی مورد استفاده مبتنی بر میانگین متحرک روش خرید و نگهداری برای خرید سهام استراتژی تحلیل تکنیکال برای خرید سهام روش های خرید سهام با استفاده از استراتژی تحلیل تکنیکال روش های خرید…

  • ادبیات نظری و پیشینه تجربی اخلاق کار | 2s517257UbJVef
  • ادبیات نظری و پیشینه تجربی اخلاق کار کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اخلاق کار مبانی نظری اخلاق کار پیشینه تحقیق اخلاق کار پیشینه داخلی اخلاق کار پیشینه خارجی اخلاق کار پیشینه پژوهش اخلاق کار پیشینه نظری اخلاق کار ادبیات…

  • بررسی سامانه کنترلی و نظارتی با تاکید بر سامانه SAS | CDn15869IukcX1
  • بررسی سامانه کنترلی و نظارتی با تاکید بر سامانه SAS دانلود پایان نامه سیستم SAS پست فشار قوی سامانه کنترلی و نظارتی بررسی سامانه کنترلی و نظارتی با تاکید بر سامانه SAS سیستم های كنترل گسترده پست های فشار قوی…

  • مقاله پزشکی با عنوان فلكشن جانبی ستون | 4aV35067jfcIU
  • مقاله پزشکی با عنوان فلكشن جانبی ستون عصب‌رسانی لیگامنتها حركت شناسی فلكشن جانبی ستون دانلود مقاله پزشکی با عنوان فلكشن جانبی ستون سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل انجام پایان نامه…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق | ggq12851Ix3eXH مشارکت محلی
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق مشارکت محلی مبانی نظری مشارکت محلی پیشینه مشارکت محلی پیشینه تحقیق مشارکت محلی مبانی نظری پژوهش مشارکت محلی مبانی نظری و پیشینه مشارکت محلی مبانی نظری و پیشینه تحقیق مشارکت محلی دانلود مبانی نظری مشارکت…

  • بررسی انواع سنسورها و آشنایی با ساختار درونی آنها | DfF15971Koz5xA
  • بررسی انواع سنسورها و آشنایی با ساختار درونی آنها سنسورهای اثر هال دانلود پایان نامه سنسور سنسورهای دما سنسورهای فشار مکانیزم کار سنسورها دانلود پایان نامه حسگر بررسی انواع سنسورها و آشنایی با ساختار درونی آنها دانلود پروژه سنسور دانلود…

  • پاورپوینت نظام تأمين اجتماعي در كشاورزي | TJC16581hA5jbR
  • پاورپوینت نظام تأمين اجتماعي در كشاورزي کلمات کلیدی : پاورپوینت نظام تأمين اجتماعي در كشاورزي تأمين اجتماعي در كشاورزي تأمين اجتماعي كشاورزي تحقیق تأمين اجتماعي در كشاورزي مقاله تأمين اجتماعي در كشاورزي تأمين اجتماعي كشاورزي در ایران بررسی تأمين اجتماعي…