بررسی نظریه های اختلالات رفتاری کودکان | QQ1105140gdOWb

بررسی نظریه های اختلالات رفتاری کودکان

نظریه های اختلالات رفتاری
نظریه های اختلالات رفتاری کودکان
پایان نامه اختلالات رفتاری
پایان نامه اختلالات رفتاری کودکان
پایان نامه نظریه های اختلالات رفتاری
پایان نامه نظریه های اختلالات رفتاری کودکان
عوامل اختلالات رفتاری در کودکان

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه رشته روانشناسی

بررسی نظریه های اختلالات رفتاری کودکان

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه

تشخیص رفتار بهنجار از نابهنجار اغلب مشکل است. هرچند برای تعریف رفتار بهنجار چندین مدل ارائه شده است اما هیچ یک از تعاریف ارائه شده آن‌قدر جامع نیست که همه موارد نابهنجار یا اختلالات روانی یا رفتاری را در بر گیرد. بنابراین در این مورد اتفاق نظر کلی وجود ندارد (اتکینسون و همکاران، 2006). 

 

در آسیب‌شناسی روانی کودکان و نوجوانان نیز بحث از بهنجار و نابهنجار و تعیین مرز مشخص بین این دو کار آسانی نیست. قرار گرفتن کودک در فرایند رشد، رسش و تغییرات قابل مشاهده در رفتارهای عاطفی، شناختی و هیجانی این مشکل را دو چندان می‌کند و ناتوانی کودک در قضاوت بین درست و نادرست و عدم کنترل برخی رفتارهای خود، تصمیم‌گیری در مورد رفتارهای او را دشوار می‌سازد.

 

در اکثر موارد تفاوت بین رفتار بهنجار و نابهنجار در کودکان بوضوحی که در مورد بزرگسالان تعیین می‌شود قابل تعیین نیست. تمام کودکان گاه‌گاهی رفتار غیر انطباقی مانند شب ادراری یا حملات قشقرق نشان می‌دهند. چنین رفتاری ممکن است نتیجه استرس خاص بوده و پاسخی بهنجار در مرحله خاصی از رشد باشد. پیت  (1998) کودک با اختلال رفتاری را کودکی می‌داند که رفتارهایش به اندازه‌ای نا مناسب است که شرکت او در کلاس باعث از هم گسیختن حواس یا آشفتگی ذهنی سایر همسالان باشد و نیز فشاری بیش از حد به معلم وارد کند. 

 

بر طبق نظر هرینگ (1993) کودکی که به علت جسمی یا تاثیرات محیطی به طور مزمن دارای یکی از ویژگی‌های زیر باشد، کودکی با اختلال رفتاری است:

1- ناتوانی در یادگیری متناسب با بهره هوشی، توانایی حسی- حرکتی و رشد فیزیکی

2- ناتوانی در پاسخ‌گویی به شرایط زندگی روزمره

3- ناتوانی در ایجاد و حفظ روابط اجتماعی مناسب

4- رفتارهای افراطی (فعالیت بیش از اندازه، بیش‌فعالی و یا رفتارهای افسرده‌گونه و گوشه‌گیرانه).

 

کرک (2001) رفتاری را انحرافی و واجد اختلال تلقی می‌کند که ضمن نامتناسب بودن با سن فرد، شدید، مزمن یا مداوم بوده و گستره آن شامل رفتارهای بیش‌فعالی و پرخاشگرانه تا رفتارهای گوشه‌گیرانه است. ویژگی این رفتارها این است که اولا تاثیر منفی بر فرایند رشد و انطباق مناسب با محیط کودک دارد ثانیا مزاحمت برای زندگی دیگران را بوجود می‌آورد(سیف نراقی و همکاران،1384).

 

 

2-3-2. ملاک‌های اختلال رفتاری

 با توجه به تعاریف فوق‌الذکر، اختلال رفتاری نیز نوعی رفتار نابهنجار می‌باشد که در اینجا 

ملاک‌های آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. بر اساس نظریات مختلف، برای تفکیک رفتار بهنجار از اختلال رفتاری چندین ملاک وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

1- تناسب با سن

کودکان در سنین گوناگون به گونه‌های متفاوت رفتار می‌کنند. بنابراین کسانی که با کودکان کار می‌کنند باید با دامنه رفتار در سنین مختلف آشنا باشند تا بتوانند رفتار بهنجار را از نابهنجار تفکیک کنند. به عبارت دیگر از جایی که کودکان به سرعت و غیرمنتظره تغییر می‌کنند، نمی‌توان کارکرد آنان را بدون در نظر گرفتن هنچارهای سنی . رشدی ارزیابی کرد(نلسون و همکاران،2003).

 

 

2- تداوم

  هنگام بررسی درباره اختلالات رفتاری کودکان همواره باید دقت کرد که رفتار دشوار از چه زمانی شروع شده، چه نوسانی داشته و به چه صورت ادامه داشته است. با توجه به اینکه بعضی از رفتارهای دشوار کودکان در مراحل خاصی از رشد بروز می‌کند، از این‌رو زمانی می‌توان آن‌ها را اختلال نامید که بعد از این دوره رشد نیز ادامه داشته باشد. برای مثال مکیدن انگشت در دوره شیرخوارگی یک عمل طبیعی محسوب می‌شود، ولی اگر این عمل در مراحل بعدی رشد به شدت ادامه یابد و منجر به بروز مشکلات دیگر از جمله گوشه‌گیری، پرخاشگری و غیره شود، اختلال محسوب می‌شود(نلسون و همکاران،2003).

 

 

3- هنجارهای اجتماعی- فرهنگی     

شاید جامع‌ترین ملاک برای قضاوت در مورد اختلالات رفتاری کودکان نقش هنجارهای اجتماعی- فرهنگی باشد که سال‌ها قبل توسط انسان شناسی به نام بندیکت  (1934) به صورتی موثر شرح داده شده است. وی پس از مطالعه وسیعی که در مورد فرهنگ‌های مختلف به عمل آورد ابراز داشت که هر جامعه رفتارهای معینی را انتخاب می‌کند که مناسب آن است و افراد خود را به گونه‌ای پرورش می‌دهند که طبق آن عمل کنند. افرادی که بر اثر موضع‌گیری‌های قبلی، سرشت، خلق و خو و یا تجربه‌های اکتسابی این رفتارها را از خود بروز ندهند، اجتماع آن‌ها را افرادی کج‌رو و منحرف می‌شناسد. انحراف این افراد همیشه نسبت به معیارهای اجتماع سنجیده می‌شود. هنجارهای فرهنگی، در مورد کودکان و بزرگسالان هر دو مصداق دارد (نوابی‌نژاد،1387).        

 

4- دامنه اختلال

مشکلات محدود، نگرانی کمتری را ایجاد می‌کنند، در حالی‌که مشکل هرچه فراگیر تر باشد، موجب نگرانی بیشتر می‌شود. علائم منحصر به فرد ممکن است جای نگرانی زیادی نداشته‌باشد، در حالی که هرچه علائم شدیدتر و متنوع‌تر و بیشتر می‌شوند، مشکلات و در نتیجه نگرانی‌ها و ناتوانی‌های بیشتری را بوجود می‌آورند و در نتیجه قضاوت در مورد نابهنجار بودن رفتار آسان‌تر خواهد بود(نلسون و همکاران،2003).

5- تناسب با جنس

یکی از یافته‌های بارز در زمینه اختلال‌های رفتاری کودکان این است که در پسران، اختلال‌های رفتاری از تنوع و گستردگی بیشتری در مقایسه با دختران برخوردار است. این گستردگی شامل اختلال شدید روانی، تحرک بیش از حد، خیس کردن رخت خواب، رفتارهای ضد اجتماعی و مشکلات یادگیری است. در دختران اختلال‌های روانی بیشتر شامل مساله کمرویی شدید، ترس و اضطراب و گلایه از وضعیت جسمانی و مشابه آن است (نوابی‌نژاد،1387).        

 

 

6- موقعیت

رفتارهای نامطلوب در هر جامعه و در همه موارد تکرار می‌شود. به عبارت دیگر، معمولا این گونه رفتارها در هر موقعیتی از کودک سر می‌زند. برای مثال ترسیدن کودک غیر عادی نیست، اما اگر این ترس در موارد و موقعیت‌های زیادی وجود داشته باشد، غیر عادی است. همچنین افسردگی و انزوای کودکان زمانی اختلال محسوب می‌شود که کودک در هر موقعیتی این حالت را داشته‌باشد. اما چنان‌چه کودکی به خاطر از دست دادن یکی از عزیزان افسرده و غمگین باشد، اختلال محسوب نمی‌شود. به طور کلی برای اینکه بتوانیم بگوییم یک رفتار کودک اختلال است یا نه بایستی معلوم کنیم که آیا رفتار مورد نظر در رشد و گسترش سازگاری و بهزیستی کودک تولید اشکال خواهد کرد یا نه؟ این پیش‌بینی مستلزم مدنظر قرار دادن فراوانی، شدت و تداوم رفتار مورد نظر است. همان‌طور که ذکر شد بسیاری از موارد که بعنوان مشکل رفتاری در کودکان توصیف می‌شوند، را می‌توان به عوان مشکلی گذرا در نظر گرفت، اما آن دسته از مشکلات رفتاری که از نظر شدت، فراوانی و تداوم از سن خاص کودک انتظار نمی‌رود می‌تواند اختلال رفتاری و پیش‌بینی کننده آسیب‌های روانی بعدی باشد(نلسون و همکاران،2003).

 

 

 

فهرست مطالب

 اختلالات رفتاری کودکان  

2-3-1-  تعریف اختلالات رفتاری کودکان با توجه به مفهوم بهنجاری

2-3-2- ملاک های اختلال رفتاری  

2-3-3- شیوع اختلالات رفتاری در کودکان  

2-3-4- سبب شناسی اختلالات رفتاری در کودکان

2-3-5-سلامت روان در والدین کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری

2-3-6-  مشکلات ارتباطی والدین کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری 

2-3-7- استرس والدینی در والدین کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری 

2-3-7-1- تشخیص اختلالات رفتاری در کودکان 

2-3-7-2- مشکلات رفتاری وارتباطی کودکان

2-3-7-3- سن کودک

2-3-7- 4- مسائل مالی 

2-3-7-5- واکنش جامعه 

2-3-7-6- انزوای والدین 

2-3-7-7- ناسازگاری در روابط زناشویی 

2-3-7-8- مشکلات خواهران وبرادران 

2-3-8- سازگاری با استرس در والدین کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری 

2-4- یافته های پژوهشی در داخلی وخارجی در قلمرو موضوع مورد بررسی

2-4-1- یافته های پژوهشی در داخل کشور 

2-4-2- یافته های پژوهشی در خارج کشور

2-5- خلاصه

 

منابع

 

 

 

  • دانلود پاورپوینت معرفی سدهای ایران - قسمت دوم | z3v27407vMkBFc
  • دانلود پاورپوینت معرفی سدهای ایران - قسمت دوم پاورپوینت انواع سدها دانلود پاورپوینت درباره سد دانلود پاورپوینت سد سازی پاورپوینت در مورد سد پاورپوینت سدگرگان (وشمگیر) رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت معرفی سد های ایران-قسمت دوم جهت رشته عمران…

  • پاورپوینت شناخت و بررسی عوامل ازدواج موفق | xgx39521F3ld9p
  • پاورپوینت شناخت و بررسی عوامل ازدواج موفق رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت شناخت و بررسی  عوامل ازدواج موفق جهت رشته خانه و خانواده در قالب 75 اسلاید و با فرمت pptx به صورت کامل و جامع و با قابلیت…

  • پاورپوینت دوره های عمده و کلی شهر نشینی در ایران | AtI5104BoybTo
  • پاورپوینت دوره های عمده و کلی شهر نشینی در ایران پاورپوینت دوره های عمده و کلی شهر سازی در ایران پاورپوینت شهر نشینی در دوران اسلامی سه دوره ی عمده و کلی شهر سازی ایران شهر نشینی قبل از اسلام…

  • پاورپوینت درس بیست مبحث آرامش در خانواده مطالعات نهم | TJP42547S25HYM
  • پاورپوینت درس بیست مبحث آرامش در خانواده مطالعات نهم رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت درس بیست مبحث آرامش در خانواده مطالعات نهم در قالب 9 اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش  …

  • دانلود تحقیق در مورد دین و تربیت دینی فرزندان docx | 3ak536732FcvcJ
  • دانلود تحقیق در مورد دین و تربیت دینی فرزندان docx رفتن به سايت اصلي هدف از این تحقیق بررسی دین و تربیت دینی فرزندان با فرمت docx در قالب 58 صفحه ورد بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش…

  • پروپوزال و طرح تفصیلی شناسایی و تحلیل مولفه های استراتژی های منابع انسانی در بررسی ارزیابی عملکرد مدیران | HCU8144HcuoP1 | KsT8136cakJIW
  • پروپوزال و طرح تفصیلی شناسایی و تحلیل مولفه های استراتژی های منابع انسانی در بررسی ارزیابی عملکرد مدیران پروپوزال ارزیابی عملکرد مدیران پروپوزال استراتژی های منابع انسانی شاخص های ارزیابی عملکرد مدیران روشهای ارزیابی عملکرد مدیران مولفه های استراتژی های…

  • پاورپوینت تعاريف و مفاهیم مربوط به كيفيت | xg830149YhQU3n
  • پاورپوینت تعاريف و مفاهیم مربوط به كيفيت پاورپوینت بررسی مفهوم کیفیت پاورپوینت تعریف عملیاتی کیفیت پاورپوینت تعریف کنترل کیفیت پاورپوینت تعریف کیفیت در بازاریابی پاورپوینت تعریف کیفیت آموزشی پاورپوینت کیفیت کالا پاورپوینت ابعاد کیفیت رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت…

  • پاورپوینت مهارت‌های خود آگاهی و همدلی | 8do24609kLl7cU
  • پاورپوینت مهارت‌های خود آگاهی و همدلی پاورپوینت مهارت های خودآگاهی پاورپوینت مهارت های خودآگاهی چیست پاورپوینت مهارت های خودآگاهی در کودکان پاورپوینت مهارتهای خود اگاهی پاورپوینت مهارت های زندگی خود آگاهی پاورپوینت مهارتهای زندگی خودآگاهی پاورپوینت همدلی پاورپوینت همدلی اجتماعی…

  • فراشناخت در روانشناسی و مولفه های آن | IsU34099CmeKvv
  • فراشناخت در روانشناسی و مولفه های آن مولفه های فراشناخت فراشناخت در روانشناسی تحقیق درباره فراشناخت تعریف فراشناخت در روانشناسی رفتن به سايت اصلي هدف از این تحقیق فراشناخت در روانشناسی و مولفه های آن می باشد.     فراشناخت آگاهی…