نوشته شده در 25 آبان 1404، ساعت 18:27

ساخت مدار الکتریکی

ساخت مدار الکتریکی
خلاصه مطلب
هدف از ساخت مدارهای متوالی و موازی در کلاس علوم چهارم، فراتر از یادگیری یک مفهوم تئوری است و بر یادگیری تجربی و مهارت‌محور تأکید دارد. این اهداف را می‌توان به صورت تیتروار به شرح زیر دسته‌بندی کرد: اهداف علمی و درسی · درک ملموس مفهوم مدار الکتریکی: تبدیل یک طرح شماتیک و انتزاعی در کتاب به یک پدیده قابل لمس و مشاهده. · شناخت تفاوت‌های کاربردی بین مدار متوالی و موازی: · درک عملکرد مستقل لامپ‌ها در مدار موازی (خاموش شدن یکی، دیگری روشن می‌ماند). · درک عملکرد وابسته لامپ‌ها در مدار متوالی (خاموش شدن یکی، باعث خاموشی همه می‌شود). · شناخت اجزای اصلی یک مدار ساده: شناسایی عملی باتری (منبع انرژی)، سیم (هدایت کننده)، لامپ (مصرف کننده) و کلید (کنترل کننده). اهداف مهارت‌محور و فرآیندی · تقویت مهارت حل مسئله: یافتن علت روشن نشدن مدار (ارتباط ضعیف، باتری خالی، لامپ سوخته) و رفع آن. · پرورش مهارت مشاهده و مقایسه: مقایسه مستقیم روشنایی لامپ‌ها و رفتار مدار در دو حالت متوالی و موازی. · تقویت هماهنگی چشم و دست: هنگام اتصال صحیح اجزا به یکدیگر. · آموزش روش علمی به صورت عملی: (پیش‌بینی → ساخت → آزمایش → مشاهده → نتیجه‌گیری). اهداف کاربردی و ارتباط با زندگی · درک دلیل کاربرد مدار موازی در سیم‌کشی خانه: توجیه روشن ماندن سایر لامپ‌ها با خاموش کردن یکی. · ایجاد ارتباط بین درس و دنیای واقعی: درک اینکه وسایل روزمره مانند چراغ قوه، اسباب‌بازی و چراغ‌های خانه چگونه کار می‌کنند. اهداف نگرشی و اجتماعی · پرورش حس کنجکاوی و لذت یادگیری: ایجاد شگفتی و اشتیاق با روشن کردن یک لامپ به دست خود دانش‌آموز. · تقویت کار گروهی و همکاری: هنگام ساخت مدار به صورت گروهی و تقسیم وظایف. · افزایش اعتماد به نفس: کسب احساس موفقیت و خودکارآمدی پس از ساخت یک مدار موفق.

ساخت مدار الکتریکی

25 آبان 1404، ساعت 18:27۲۰ دقیقه مطالعه
ساخت مدار الکتریکی
خلاصه مطلب
هدف از ساخت مدارهای متوالی و موازی در کلاس علوم چهارم، فراتر از یادگیری یک مفهوم تئوری است و بر یادگیری تجربی و مهارت‌محور تأکید دارد. این اهداف را می‌توان به صورت تیتروار به شرح زیر دسته‌بندی کرد: اهداف علمی و درسی · درک ملموس مفهوم مدار الکتریکی: تبدیل یک طرح شماتیک و انتزاعی در کتاب به یک پدیده قابل لمس و مشاهده. · شناخت تفاوت‌های کاربردی بین مدار متوالی و موازی: · درک عملکرد مستقل لامپ‌ها در مدار موازی (خاموش شدن یکی، دیگری روشن می‌ماند). · درک عملکرد وابسته لامپ‌ها در مدار متوالی (خاموش شدن یکی، باعث خاموشی همه می‌شود). · شناخت اجزای اصلی یک مدار ساده: شناسایی عملی باتری (منبع انرژی)، سیم (هدایت کننده)، لامپ (مصرف کننده) و کلید (کنترل کننده). اهداف مهارت‌محور و فرآیندی · تقویت مهارت حل مسئله: یافتن علت روشن نشدن مدار (ارتباط ضعیف، باتری خالی، لامپ سوخته) و رفع آن. · پرورش مهارت مشاهده و مقایسه: مقایسه مستقیم روشنایی لامپ‌ها و رفتار مدار در دو حالت متوالی و موازی. · تقویت هماهنگی چشم و دست: هنگام اتصال صحیح اجزا به یکدیگر. · آموزش روش علمی به صورت عملی: (پیش‌بینی → ساخت → آزمایش → مشاهده → نتیجه‌گیری). اهداف کاربردی و ارتباط با زندگی · درک دلیل کاربرد مدار موازی در سیم‌کشی خانه: توجیه روشن ماندن سایر لامپ‌ها با خاموش کردن یکی. · ایجاد ارتباط بین درس و دنیای واقعی: درک اینکه وسایل روزمره مانند چراغ قوه، اسباب‌بازی و چراغ‌های خانه چگونه کار می‌کنند. اهداف نگرشی و اجتماعی · پرورش حس کنجکاوی و لذت یادگیری: ایجاد شگفتی و اشتیاق با روشن کردن یک لامپ به دست خود دانش‌آموز. · تقویت کار گروهی و همکاری: هنگام ساخت مدار به صورت گروهی و تقسیم وظایف. · افزایش اعتماد به نفس: کسب احساس موفقیت و خودکارآمدی پس از ساخت یک مدار موفق.