نوشته شده در 27 آبان 1404، ساعت 18:14

هفته کتاب و کتابخوانی کلاس چهارم

هفته کتاب و کتابخوانی کلاس چهارم
خلاصه مطلب
اهداف اصلی این فعالیت را به تفکیک شرح می دهیم: ۱. تقویت مهارت های زبانی و ادبی (اهداف آموزشی) · تقویت نوشتن خلاق (انشاء): دانش آموزان برای خلق داستان، باید از تخیل خود استفاده کرده و ایده پردازی کنند. این کار، توانایی بیان نوشتاری، ساختار جملات، دایره لغات و دستور زبان آنها را به طور مستقیم تقویت می کند. · درک روایت و ساختار داستان: آنها به صورت عملی با عناصر اصلی یک داستان (شخصیت پردازی، طرح داستان، گره و اوج، حل مسئله و پایان بندی) آشنا می شوند. · تقویت بیان شفاهی: زمانی که دانش آموزان کتاب خود را برای همکلاسی ها معرفی و قصه آن را روایت می کنند، مهارت سخنوری و اعتماد به نفس کلامی آنها افزایش می یابد. ۲. توسعه مهارت های هنری و حسی-حرکتی · پرورش خلاقیت هنری: تصویرگری کتاب، طراحی جلد، انتخاب رنگ ها و صفحه آرایی، فضایی برای بروز خلاقیت های بصری و هنری دانش آموزان فراهم می کند. · تقویت هماهنگی چشم و دست: نقاشی کردن، برش زدن، چسباندن و نوشتن، همگی به تقویت مهارت های حرکتی ظریف به ویژه در پایه های پایین تر کمک می کند. ۳. ترویج عشق به کتاب و کتابخوانی (اهداف هفته کتاب) · ایجاد احساس مالکیت و ارزشمندی نسبت به کتاب: وقتی دانش آموز خودش "پدیدآورنده" یک کتاب باشد، درک کاملاً جدید و عمیق تری از ارزش کتاب و زحمت نویسنده پیدا می کند. این احساس، احترام به کتاب و علاقه به مطالعه را در وجودش نهادینه می کند. · تبدیل شدن از مصرف کننده به تولیدکننده محتوا: این فعالیت، دانش آموزان را از حالت منفعل "خواننده" خارج کرده و به حالت فعال "خالق کتاب" تبدیل می کند. این تجربه، رابطه آنها با دنیای کتاب را متحول می کند. ۴. تقویت مهارت های فردی و اجتماعی (اهداف پرورشی) · افزایش اعتماد به نفس: دیدن محصول نهایی (یک کتاب واقعی که خودشان نوشته و تصویرگری کرده اند)، حس غرور و accomplishment (دستاورد) فوق العاده ای در دانش آموزان ایجاد می کند و به آنها می گوید: "من می توانم خالق باشم." · تقویت perseverance (پشتکار): فرآیند خلق یک کتاب از ایده تا اجرا، نیازمند صبر، برنامه ریزی و پیگیری است و پشتکار دانش آموزان را تقویت می کند. · اگر به صورت گروهی انجام شود: مهارت های کار گروهی، همکاری، تقسیم وظایف، احترام به نظرات دیگران و مذاکره را در آنها پرورش می دهد. ۵. هدف نهایی: ایجاد هویت فرهنگی و شناخت حرفه ها · شناخت مشاغل مرتبط با کتاب: دانش آموزان به طور عملی با نقش های "نویسنده"، "تصویرگر"، "ناشر" و "صحاف" آشنا می شوند. · ساخت گنجینه شخصی: کتاب های تولید شده، یک گنجینه شخصی یا کلاسی می سازند که می توانند سال های بعد نیز به آن مراجعه کنند و خاطرات آن را مرور کنند.

هفته کتاب و کتابخوانی کلاس چهارم

27 آبان 1404، ساعت 18:14۲۰ دقیقه مطالعه
هفته کتاب و کتابخوانی کلاس چهارم
خلاصه مطلب
اهداف اصلی این فعالیت را به تفکیک شرح می دهیم: ۱. تقویت مهارت های زبانی و ادبی (اهداف آموزشی) · تقویت نوشتن خلاق (انشاء): دانش آموزان برای خلق داستان، باید از تخیل خود استفاده کرده و ایده پردازی کنند. این کار، توانایی بیان نوشتاری، ساختار جملات، دایره لغات و دستور زبان آنها را به طور مستقیم تقویت می کند. · درک روایت و ساختار داستان: آنها به صورت عملی با عناصر اصلی یک داستان (شخصیت پردازی، طرح داستان، گره و اوج، حل مسئله و پایان بندی) آشنا می شوند. · تقویت بیان شفاهی: زمانی که دانش آموزان کتاب خود را برای همکلاسی ها معرفی و قصه آن را روایت می کنند، مهارت سخنوری و اعتماد به نفس کلامی آنها افزایش می یابد. ۲. توسعه مهارت های هنری و حسی-حرکتی · پرورش خلاقیت هنری: تصویرگری کتاب، طراحی جلد، انتخاب رنگ ها و صفحه آرایی، فضایی برای بروز خلاقیت های بصری و هنری دانش آموزان فراهم می کند. · تقویت هماهنگی چشم و دست: نقاشی کردن، برش زدن، چسباندن و نوشتن، همگی به تقویت مهارت های حرکتی ظریف به ویژه در پایه های پایین تر کمک می کند. ۳. ترویج عشق به کتاب و کتابخوانی (اهداف هفته کتاب) · ایجاد احساس مالکیت و ارزشمندی نسبت به کتاب: وقتی دانش آموز خودش "پدیدآورنده" یک کتاب باشد، درک کاملاً جدید و عمیق تری از ارزش کتاب و زحمت نویسنده پیدا می کند. این احساس، احترام به کتاب و علاقه به مطالعه را در وجودش نهادینه می کند. · تبدیل شدن از مصرف کننده به تولیدکننده محتوا: این فعالیت، دانش آموزان را از حالت منفعل "خواننده" خارج کرده و به حالت فعال "خالق کتاب" تبدیل می کند. این تجربه، رابطه آنها با دنیای کتاب را متحول می کند. ۴. تقویت مهارت های فردی و اجتماعی (اهداف پرورشی) · افزایش اعتماد به نفس: دیدن محصول نهایی (یک کتاب واقعی که خودشان نوشته و تصویرگری کرده اند)، حس غرور و accomplishment (دستاورد) فوق العاده ای در دانش آموزان ایجاد می کند و به آنها می گوید: "من می توانم خالق باشم." · تقویت perseverance (پشتکار): فرآیند خلق یک کتاب از ایده تا اجرا، نیازمند صبر، برنامه ریزی و پیگیری است و پشتکار دانش آموزان را تقویت می کند. · اگر به صورت گروهی انجام شود: مهارت های کار گروهی، همکاری، تقسیم وظایف، احترام به نظرات دیگران و مذاکره را در آنها پرورش می دهد. ۵. هدف نهایی: ایجاد هویت فرهنگی و شناخت حرفه ها · شناخت مشاغل مرتبط با کتاب: دانش آموزان به طور عملی با نقش های "نویسنده"، "تصویرگر"، "ناشر" و "صحاف" آشنا می شوند. · ساخت گنجینه شخصی: کتاب های تولید شده، یک گنجینه شخصی یا کلاسی می سازند که می توانند سال های بعد نیز به آن مراجعه کنند و خاطرات آن را مرور کنند.