نوشته شده در 25 آبان 1404، ساعت 18:18

اولین دیکته

اولین دیکته
خلاصه مطلب
اهداف اصلی اولین دیکته را به تفکیک بررسی می کنیم: ۱. سنجش درک الفبا و صدای حروف (شناخت حروف) · دانش آموز باید نشان دهد که می تواند صدای هر حرف را بشناسد و آن را به نماد نوشتاری (حرف) ارتباط دهد. · معلم می سنجد که آیا دانش آموز بین حروف مشابه (مانند "ب" و "پ" یا "س" و "ث") تمایز قائل می شود یا خیر. ۲. ارزیابی مهارت ترکیب صداها (بخش کردن و خواندن) · مهم ترین هدف آموزشی کلاس اول، "بخش کردن" و "بخوانیم" است. در اولین دیکته، معلم بررسی می کند که آیا دانش آموز می تواند صداها را به هم وصل کند و یک کلمه را به درستی بنویسد. (مثلاً: م + ا + د + ر = مادر) · این کار، اساس مهارت نوشتن و هجی کردن را تشکیل می دهد. ۳. تقویت هماهنگی چشم و دست و مهارت های حرکتی ظریف · دانش آموز برای اولین بار به شکل رسمی، آنچه را که می شنود، باید به نمادهای نوشتاری تبدیل کند و با دست بنویسد. · این فرآیند، هماهنگی بین شنیدن، پردازش مغز و حرکت دست را تقویت می کند. ۴. آموزش دقت در شنیدن و توجه · دانش آموز باید به دقت به کلمات و جملاتی که معلم می خواند گوش دهد. · این کار، مهارت "تمرکز" و "دقت شنیداری" را که برای تمام دروس ضروری است، تقویت می کند. ۵. ایجاد اعتماد به نفس و لذت بردن از نوشتن · یک اولین دیکته ی موفق و همراه با تشویق، می تواند حس فوق العاده ای از "توانایی" و "اعتماد به نفس" در کودک ایجاد کند. · معلم معمولاً از کلمات بسیار ساده، آشنا و قبلاً تمرین شده استفاده می کند تا این حس موفقیت را در همه دانش آموزان تقویت کند. ۶. شناسایی نقاط ضعف و قوت دانش آموزان (ارزشیابی تشخیصی) · اولین دیکته به معلم کمک می کند تا بفهمد کدام دانش آموز در کدام بخش (شناخت حروف، ترکیب صداها، نوشتن حروف و ...) مشکل دارد. · بر این اساس، معلم می تواند برای دانش آموزان نیازمند، برنامه ی حمایتی و جبرانی طراحی کند.

اولین دیکته

25 آبان 1404، ساعت 18:18۲۰ دقیقه مطالعه
اولین دیکته
خلاصه مطلب
اهداف اصلی اولین دیکته را به تفکیک بررسی می کنیم: ۱. سنجش درک الفبا و صدای حروف (شناخت حروف) · دانش آموز باید نشان دهد که می تواند صدای هر حرف را بشناسد و آن را به نماد نوشتاری (حرف) ارتباط دهد. · معلم می سنجد که آیا دانش آموز بین حروف مشابه (مانند "ب" و "پ" یا "س" و "ث") تمایز قائل می شود یا خیر. ۲. ارزیابی مهارت ترکیب صداها (بخش کردن و خواندن) · مهم ترین هدف آموزشی کلاس اول، "بخش کردن" و "بخوانیم" است. در اولین دیکته، معلم بررسی می کند که آیا دانش آموز می تواند صداها را به هم وصل کند و یک کلمه را به درستی بنویسد. (مثلاً: م + ا + د + ر = مادر) · این کار، اساس مهارت نوشتن و هجی کردن را تشکیل می دهد. ۳. تقویت هماهنگی چشم و دست و مهارت های حرکتی ظریف · دانش آموز برای اولین بار به شکل رسمی، آنچه را که می شنود، باید به نمادهای نوشتاری تبدیل کند و با دست بنویسد. · این فرآیند، هماهنگی بین شنیدن، پردازش مغز و حرکت دست را تقویت می کند. ۴. آموزش دقت در شنیدن و توجه · دانش آموز باید به دقت به کلمات و جملاتی که معلم می خواند گوش دهد. · این کار، مهارت "تمرکز" و "دقت شنیداری" را که برای تمام دروس ضروری است، تقویت می کند. ۵. ایجاد اعتماد به نفس و لذت بردن از نوشتن · یک اولین دیکته ی موفق و همراه با تشویق، می تواند حس فوق العاده ای از "توانایی" و "اعتماد به نفس" در کودک ایجاد کند. · معلم معمولاً از کلمات بسیار ساده، آشنا و قبلاً تمرین شده استفاده می کند تا این حس موفقیت را در همه دانش آموزان تقویت کند. ۶. شناسایی نقاط ضعف و قوت دانش آموزان (ارزشیابی تشخیصی) · اولین دیکته به معلم کمک می کند تا بفهمد کدام دانش آموز در کدام بخش (شناخت حروف، ترکیب صداها، نوشتن حروف و ...) مشکل دارد. · بر این اساس، معلم می تواند برای دانش آموزان نیازمند، برنامه ی حمایتی و جبرانی طراحی کند.