نوشته شده در 1 خرداد 1404، ساعت 08:20

کار با خاک رس درس اجتماعی کلاس چهارم

کار با خاک رس درس اجتماعی کلاس چهارم
خلاصه مطلب
مراحل ساخت ظروف با خاک رس (به زبان ساده برای دانش آموزان): 1. آماده سازی خاک رس: - خاک رس را با آب مخلوط کنید تا نرم و انعطاف پذیر شود. - آن را ورز دهید تا حباب های هوا خارج شود. 2. شکل دهی: - دانش آموزان میتوانند با دست یا چرخه های سفالگری ساده (در صورت وجود)، ظروفی مانند کاسه، لیوان یا گلدان بسازند. - روشهای ساده: فشردن خاک به شکل گِرد، ساخت مارهای گِلی و چسباندن آنها به هم (روش فیتیله سازی). 3. تزیین: - با استفاده از ابزار ساده (چوب، خلال دندان، مهرهای طبیعی) طرح هایی روی ظرف ایجاد کنند. 4. خشک کردن: - ظرف را در هوای آزاد یا سایه به مدت ۲-۱ روز خشک کنند. 5. پختن (اختیاری): - اگر امکان دسترسی به کوره هست، ظروف را در دمای مناسب بپزید. در غیر این صورت، از خاک رس خودخشک شونده استفاده شود. اهداف این فعالیت در درس مطالعات اجتماعی: 1. شناخت تاریخ و تمدن: - آشنایی با نقش سفالگری در زندگی انسان های گذشته (ذخیره غذا، حمل آب) و مقایسه آن با روش های امروزی. 2. ارتباط با میراث فرهنگی: - درک اهمیت سفال به عنوان بخشی از هنرهای سنتی و هویت فرهنگی منطقه (مانند ظروف تاریخی شوش یا شهرهای کویری ایران). 3. تقویت همکاری و مسئولیت پذیری: - کار گروهی در ساخت ظروف و تقسیم وظایف برای تقویت مهارت های اجتماعی. 4. آشنایی با مشاغل محلی: - شناخت شغل سفالگری به عنوان یک حرفه سنتی و نقش آن در اقتصاد محلی (فروش صنایع دستی، جذب گردشگر). 5. حفاظت از محیط زیست: - تأکید بر استفاده از مواد طبیعی و بازیافت خاک رس برای کاهش ضایعات. 6. مهارتهای عملی و خلاقیت: - تقویت هماهنگی دست و چشم، حل مسئله (مثلاً اصلاح ترکهای ظرف)، و پرورش خلاقیت در طراحی.

کار با خاک رس درس اجتماعی کلاس چهارم

عمومی
1 خرداد 1404، ساعت 08:20۲۰ دقیقه مطالعه
کار با خاک رس درس اجتماعی کلاس چهارم
خلاصه مطلب
مراحل ساخت ظروف با خاک رس (به زبان ساده برای دانش آموزان): 1. آماده سازی خاک رس: - خاک رس را با آب مخلوط کنید تا نرم و انعطاف پذیر شود. - آن را ورز دهید تا حباب های هوا خارج شود. 2. شکل دهی: - دانش آموزان میتوانند با دست یا چرخه های سفالگری ساده (در صورت وجود)، ظروفی مانند کاسه، لیوان یا گلدان بسازند. - روشهای ساده: فشردن خاک به شکل گِرد، ساخت مارهای گِلی و چسباندن آنها به هم (روش فیتیله سازی). 3. تزیین: - با استفاده از ابزار ساده (چوب، خلال دندان، مهرهای طبیعی) طرح هایی روی ظرف ایجاد کنند. 4. خشک کردن: - ظرف را در هوای آزاد یا سایه به مدت ۲-۱ روز خشک کنند. 5. پختن (اختیاری): - اگر امکان دسترسی به کوره هست، ظروف را در دمای مناسب بپزید. در غیر این صورت، از خاک رس خودخشک شونده استفاده شود. اهداف این فعالیت در درس مطالعات اجتماعی: 1. شناخت تاریخ و تمدن: - آشنایی با نقش سفالگری در زندگی انسان های گذشته (ذخیره غذا، حمل آب) و مقایسه آن با روش های امروزی. 2. ارتباط با میراث فرهنگی: - درک اهمیت سفال به عنوان بخشی از هنرهای سنتی و هویت فرهنگی منطقه (مانند ظروف تاریخی شوش یا شهرهای کویری ایران). 3. تقویت همکاری و مسئولیت پذیری: - کار گروهی در ساخت ظروف و تقسیم وظایف برای تقویت مهارت های اجتماعی. 4. آشنایی با مشاغل محلی: - شناخت شغل سفالگری به عنوان یک حرفه سنتی و نقش آن در اقتصاد محلی (فروش صنایع دستی، جذب گردشگر). 5. حفاظت از محیط زیست: - تأکید بر استفاده از مواد طبیعی و بازیافت خاک رس برای کاهش ضایعات. 6. مهارتهای عملی و خلاقیت: - تقویت هماهنگی دست و چشم، حل مسئله (مثلاً اصلاح ترکهای ظرف)، و پرورش خلاقیت در طراحی.